Anmeldelse av Gain, engelsk (britisk) kortfilm fra 2021

Drama Spilletid: 25 minutter

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Mørkt kroppsbyggerdrama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.02.2021]

Vi møter Davie som er kroppsbygger og lever en ensporet tilværelse der det er mye fokus på å bli større reint fysisk i musklene. Han lever sammen med kjæresten Paula. De viser seg å ha vokst litt fra hverandre med forskjellig fokus på hva som er viktig i livet. Bli med inn i livet til en kroppsbygger og hans bestrebelser i målet mot en sterkere kropp...

Filmen starter med kroppsbyggere på scenen og folk som jubler. Denne sekvensen er i eldre format som minner om dem fra eldre TV-er og viser litt av kroppsbyggerkunsten på scenen i manesjen. I nåtiden får vi se en skjeggete og svært muskuløs mann som spiser havregrøt. Det er en sterk kontrast, men er mer hverdagen til en kroppsbygger med fokus på å trene og spise riktig.

Dette skildrer godt livet til en bodybuilder, men tar med både kjærligheten til sporten og medaljens bakside. Litt sårt er det også på enkelte punkter der kroppsbyggeren tar sprøyter med steroider og lever et liv litt på siden av folk flest. Vi får også se en ung kvinne som kaster opp, som viser seg å være kjæresten til hovedrollefiguren.

I det kroppsbyggeren sier: ‘No pain, No gain!’, får vi se at noe går galt når han får seg en skade i musklene. Vi får se at kjæresten hans ønsker at han skal komme ut av muskelbonansaen, men det er ikke lett for ham. Og når kjæresten stiller ham et ultimatum, og har en stor overraskende nyhet til ham, så får vi se at besettelsen med å få store muskler har vært en del av livet så lenge at det er blitt en del av ham. Og slutten på filmen er direkte vond og smertefull å se, uten at jeg skal avsløre hva som skjer.

Dette var for meg en sterk film å se og helt annerledes slik jeg trodde filmen ville være. Særlig med tanke på de andre kortfilmene jeg har sett Daniel Stisen i, som har vært mer actionpregede. Gain er en mye mer stillferdig og alvorlig film som et mørkt drama. Daniel Stisen er både linjeprodusent og frontskuespiller i filmen. Og han har gått inn i denne filmen med liv og lysst. Daniel Stisen spiller solid i denne kortfilmen som han er som skapt til å spille i. Stisen får frem mange nyanser i rollefiguren. Og med hans mørke stemme og gjennomtrente sterke kropp, er dette en rolle Daniel virkelig 'nailer' og føler seg hjemme i.

Regien er ved Nick Wall, som jeg har sett verk av tidligere med den actionspekkede kortfilmen Retribution fra 2018. Gain er mye mer dramapreget og viser en dyster dramatisert kortfilm. Synes Wall lykkes godt med regien og blir sammen med Daniel et bra team for å fullbyrde filmen. Musikkbruken i filmen er veldig nedpå og rolig og passer godt inn med dramafealingen og det seriøse i kortfilmverket. Selve det visuelle uttrykket på filmen er også litt skittent, fargeløst og dystert som slår sterkt følge med det med innholdet.

Liker at filmen er bra inn i tiden og skaper debatt rundt kroppsidealer og liv der man ofrer mye for å bli så stor som mulig. Når slike ting går ut over sunnheten i livet, så kan man få problemer med slike valg. Og det får man se til gangs her. Synes dette var en svært sterk film å se på flere måter. Slutten er også direkte hjerteskjærende. Dette er en film som rørte noe i meg og gjør at jeg anbefaler kortfilmen til alle som liker å se mørke dramaer om kroppsbyggers mørke bakside.

[ NB: Du kan se kortfilmen under anmeldelsen ]

Terningkast: 5-