Anmeldelse av Crazy, Not Insane, amerikansk dokumentar fra 2020

Dokumentar, Biografi, Kriminal Spilletid: 119 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.

Et dykk ned i menneskets mørkeste kroker

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.02.2021]

Psykiateren Dorothy Otnow Lewis tar oss med igjennom sin karriere og sitt arbeid med å forske på voldelige mennesker i alt fra barn, ungdom, menn og kvinner. Hun har snakket med haugevis av drapsdømte, “problembarn”, og til og med mange seriemordere. Hva som driver dem til å drepe, er hennes hovedanliggende, men hennes pionérarbeid innen forskningen har ikke alltid møtt anerkjennelse og fått god velkomst.

Innen mengden av dagens true crime-serier og dokumentarer, er det påfallende hvor sjeldent og lite tid det brukes på å gå selve drapsmennene og kvinnene etter i sømmene. Hovedfokuset pleier å ligge på selve saken, og ofrene. Ikke uventet og uforståelig dette, men hvis slike stygge hendelser skal bli noe mer enn bare pur og ren underholdning, kan man jo alltids hevde at et dypere dykk ned i de skyldiges liv, historie og psyke, fort vil kunne heve historiene og kvaliteten mer opp.

I Crazy, not Insane er det i stor grad dette siste som gjøres. Igjennom forsker og psykiater Lewis sitt arbeid, forsøker hun å forstå hva som gjør oss mennesker voldelige. Hvorfor ender noen av oss opp med å drepe, mens mange andre minst like ødelagte sjeler likevel ikke gjør det?

Hennes arbeid på 70- og 80-tallet møtte mye motbør, ikke minst fra likemenn og fagfolk hvis etablerte normer og faglige “sannheter” sto såpass sterkt at Lewis sin tidvise påvising av at mye av det nok så ut til å være feil kunnskap, ble møtt med stor skepsis og motbør.

I ettertid har mye av hennes arbeid og funn, også de basert på hennes egne feil underveis i karrierer, vært med på å forandre både fagfeltet, forskning og kunnskaper om oss mennesker. Som dokumentar kan man alltids hevde hun får litt mye taletid, mens eventuelle meningsmotstandere ikke akkurat florerer. Om de ikke har villet stille opp, fordi de uansett virker å ha mer feil enn henne, eller om det er andre årsaker, vites ikke.

Som opplysningsfilm blir den dog derfor litt vel ensidig, kanskje. Likevel klarer den fint å påvise hvordan tidene har forandret seg innen forskningen og mye av synet på kriminelle. Dessverre viser den også at mye ikke er så forandret som man skulle likt å tro. Amerikansk rettssystems holdninger til eksempelvis dødsstraff er fremdeles skremmende tilstede og hvor mange enda sverger til denne meningsløse avstraffelsen, ja selv overfor mennesker som egentlig ikke er tilregnelige.

Blant Lewis sitt arbeid, står synet på og kunnskapen om hjernen og dens eventuelle skader, svært sentralt. Der hvor mange, utrolig nok fremdeles, mener at man kan være født ond, ja der påviser hun og forskning at det er hjerneskader, eller mangler, samt miljø og oppvekst som skaper en ond person, og som videre i verste fall kan resultere i det verste et menneske kan bli - en seriemorder.

Igjennom sin karriere har Lewis snakket med kjente drapsmenn som Arthur Shawcross og Ted Bundy. Førstnevnte ble sett på og dømt som gal , men tilregnelig, mens Lewis mente han hadde for store hjerneskader og diagnoser til å bli dømt slik.

Sistnevnte, kanskje USA mest kjente seriemorder, ble også ansett for å være tilregnelig. Det hun avdekker, kan tyde på at han derimot ikke var det, likevel. Som dokumentar er denne filmen særs interessant fordi den viser kampen selv systemet og forskere har å kjempe mot når det gjelder normer, (u)vaner, og mer eller mindre etablerte holdninger til drapsmenn og hvorfor vi dreper. Når noe så banalt som religion og tro fremdeles gjør at alt for mange av oss tror at man kan være født ond, ja da ser man viktigheten av et slikt motarbeid, og en slik dokumentar. Den er kanskje ikke fullstendig og den beste, men kommer langt bedre ut enn som så. Om du derfor er interessert i å få utvidet denne tematikken, vil dette være en film for deg.

(Crazy, not Insane kan streames på HBO)

- Steve Jobs: The Man in the Machine - Den usminkede sannheten om Steve Jobs

Les mer om dokumentaren