Anmeldelse av Gallipoli, australsk film fra 1981

Drama, Krig Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Krigsfilm

Her finner du omtaler av krigsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Krigsfilm

Krigsbuddyfilm fra Australia

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.02.2021]

Det hele begynner i Vest-Australia i 1915. Vi følger først 18 år gamle Archy Hamilton, som er sprinter og ønsker verve seg til de australske styrkene. Frank Dunne er en pengelens tidligere jernbanearbeider som også liker å løpe og går for å vinne førstepremien. Men der overrasker Archy ham virkelig, men til tross for dette møtes de to på en cafe og finner tonen som venner. De to bestemmer seg begge for å reise til Perth for å verve seg til militæret. Det blir en reise som skal knytte de to sprinterne sammen så lenge de begge lever...

Dette er en god stemningsfilm. Det hele begynner som et behagelig drama med masse kule øyeblikk. Gallipoli gir en bra skildring av livet i Australia på 1910-tallet. Det hele begynner med en ung mann som løper om kapp med folk. Blant annet løper gutten barbeint mot en på hest uten sadel over en større distanse. Akkurat dette kappløpet er med på å sette stemningen. I starten følger vi den 18-årige løperen, men etter en stund dreier filmen over på en ny hovedperson spilt av en pur ung Mel Gibson. I første del av filmen er det dagliglivet som skildres, før de mønstrer på i krigen.

Filmen viser australiere som slo seg sammen for å kjempe, men akkurat skildringen av britiske styrker har blitt kritisert som unøyaktig og filmen inneholder en del andre historiske feilopplysninger i følge wikipedia. Vi får også oppleve forholdene på slagmarken. Klimakset i filmen er slaget ved Gallipoli, som skildrer det meningsløse angrepet i august 1915. Men filmen skal ha modifisert en rekke ting for å skape ekstra dramatikk. Men film er jo fiksjon og dette er ingen unntak, og filmen fremstår som godt laget, slik at man aldri blir trukket ut av fortellingen, og dette fremstår som en god krigsfilm.

Det er mye minneverdig som skjer i filmen som er lett å huske etter at man har sett den. Og de er alle disse ekstra øyeblikkene utenfor selve krigshandlingen som er de beste i filmen. Som da de to vennene krysser en 80 kilometer bred uttørket innsjø, barn som vil selge til soldatene under et slag, når soldatene blir svindlet i Egypt og de skal ta igjen og ender opp med å ta igjen på feil kjøpmann. Men den siste halvtimen av denne nesten to timer lange filmen, når våre venner fronten. Da får vi skyttergravskrig og krigsfilmen tar mer over med meningsløsheten av krig med masse død og fordervelse.

Alt er regissert av Peter Weir, kjent for filmer som ‘Dead Poets Society’ med Robin Williams, ‘Witness’ med Harrison Ford, ‘The Truman Show’ med Jim Carrey og ‘Master and Commander’ med Russell Crowe. Undertegnede har jo sett noen Weir-filmer fra før av og dette er også blant hans tidlige filmer som treffer bra. Filmen fremstår som en meget annerledes krigsfilm og mer en real buddyfilm i så måte. Filmen er australsk og Weir er kjent med å beskrive australske særegenheter i andre filmer også, som blant annet ‘The Last Wave’ fra 1977. Gallipoli har bra stemning og innehar stilig synthmusikk av Jean-Michel Jarre som gjør mye av filmen.

Alt i alt er dette en solid stemningsfilm som gir deg mange gode og underholdende øyeblikk. Du får også en veldig klassisk slutt på filmen, som gir en ekstra spiss på verket. Dette er også en god Mel Gibson-film i så måte, selv om han ikke er så mye med som man forventer, når han er enslig på coveret. Men denne filmen leverer varene og er en krigsfilm som føles noe utenom det vanlige. Det fordi filmen har mye mer å spille på utover krigshandlingene. Dette bygger seg nemlig opp mot krig og reisen mot krigen er det kuleste med filmen.

- Master and Commander - Episk seilskip-action!
- The Truman Show - Fascinerende underholdende
- Dagen er din - En dramaqueen av en film