Anmeldelse av Rådebank - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2021

Drama Spilletid: 25 minutter

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Rådebank - Sesong 2: Sterkt og solid ungdomsrånedrama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.02.2021]

Vi følger rånerne i Bø i Telemark. De får nok å stri med når kommunen tenker å lage et bilfritt sentrum og en av rånerne står opp for den lite populære ungdomskulturen. Og i tillegg skaper et drømmebilkjøp ekstra hodebry for Sivert. Og det skaper en aura av problemer for den innbitte bilgutten som også møter en jente som han faller for. Vi følger råne-Sivert i vennene hans gjennom sommeren. Det blir en reise inn i rånekulturen og de utfordringer ungdom innenfor det miljøet møter når de ‘bøyer’ regler...

Jeg var en av de som satt pris på første sesong av Rådebank, men jeg er ikke en som ser så mange serier generelt sett, og var nok litt treg til å begynn med andre omgang. Liker hvordan andre sesong tar veien. Den har mer å by på enn første omgang, som var mer ensporet i formen, men sesong er mer rendyrket enn den første, men følger litt i samme fotspor. Skuespillet sitter bedre i andre sesong. Det virker som skuespillerne har senket skuldrene.

Andre sesong tar opp sporet der den første sesongen sluttet. Det vil si at det har gått noe tid. GT har sittet inne og er kommet ut igjen. Det betyr fastfood, mekking, energidrikk og råning med gjengen. Men i denne sesongen er GT mer i bakgrunnen i starten og vi følger Sivert, som er rånernes nye håp. Men han har også sine egne spøkelser i skapet, som det ikke er lett å deale med. Og det at Sivert går på akkord med seg selv er mye av drivkraften i denne andre sesongen.

Dette er en bra ungsomserie som er lett å kjenne seg igjen i. Du får beskrevet hvordan det er å være ung og de utfordringer og forventninger som ligger på de unges skuldre nå for tiden. De unge prøver å finne sin identitet og med det får de en smak på ‘voksenlivet’. Men det er ikke lett å vite helt hva du vil med livet i så ung alder. Det er mye som spiller inn og du får en sterk og solid dramatiserting av ungdom i fritt fall. Og det er også en veldig overraskende tvist i serien som dreier innholdet i en helt ny retning.

Det er en enda mer svung over denne andre sesongen enn første. Synes også manuset er enda bedre og mer tilspisset med noen skikkelig overraskende tvister underveis som jeg ikke skal avsløre. Men dette handler om det å være ung, impulsiv og ta ansvar for egne handlinger. Vi får se at det ikke er bare lett å være ung og sesongen pensler også litt innom psykiske problemer i tillegg til en grei dose kjærlighet.

Du får også noe partystemning i andre sesong. Ungdommer fester i sommernatten med bål, alkohol og ellers biler rundt seg for de som kjører. Igjen er musikken viktig og den er også med på laget og setter en stor fest og rånestemning over det hele. Både tekno og mer folkelig norsk jovial bil og partymusikk er også representert. Det er alt fra artister som Staysman og Lazz, Freddy Kalas, Erik og Kriss, Vassenggutane til Plumbo og Tix.

Serien er anmeldt på bakgrunn av alle 8 episodene, men av hensyn til dere som skal vil se dette, så kan jeg ikke gå inn i detaljene som avslører tvistene som til de grader preger serien. Men jevnt over er sesong to en temmelig bra sesong som overgår også første sesong i kvalitet og gjennomføring. Jeg synes rollefigurene kommer mer til sin rett og man får gode doser med dem alle slik at man føler man kommer mer under huden på dem, i tillegg til at skuespillet er temmelig bra over hele linjen det også.

Sesong 2 engasjerte meg også temmelig mye og jeg følte jeg ble med inn i miljøet på en god måte der jeg forsto rollefigurene og hvorfor de handlet som de gjorde. Med andre ord er dette en serie du som ung ikke bør gå glipp av. Med andre ord har NRK nok en gang skapt en bra serie, der andre sesong er faktisk enda mer ‘hel ved’ enn første.

- Marcus & Martinus - Sammen om drømmen - Sjarmerende og tidvis 'elektrisk'

- Rådebank - Sesong 1: NRK