Anmeldelse av The Woman, amerikansk film fra 2011

Kriminal, Drama, Thriller, Grøsser Spilletid: 101 minutter

En særs spesiell og brutal film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.02.2021]

Alt begynner litt snålt med en ung naken kvinne som er ute i naturen som flekker tenner og lever med ulver. Vi får se at hun har et nyfødt barn som ulvene og hun tar vare på. Deretter følger vi en familie. Familiefaren drar ut på jakt i skogen, der ser han den unge kvinnen i det hun bader i elven og spiser en fisk gjennom kikkertsiktet sitt. Ved en seinere anledning kommer jegeren tilbake og fanger den unge kvinnen i skogen med et nett. Han tenker å ta henne til fange for å “sivilisere” henne på gården sin. Det er et prosjekt som ikke blir like lett for alle i familien hans å forholde seg til og ting går ikke helt som planlagt...

Filmen går fra den voldsomme begynnelsen til en mer tradisjonell dramafilmaktig handling, for så å bli mer og mer spesiell igjen. Det hele har en uvanlig blanding mellom grøss og drama, der den unge, dyriske kvinnen i skogen representerer det skumle og uromomentet i filmen. Hun biter av ham fingeren så blodet spruter. Det blir et hemmelig prosjekt med den fangede kvinnen der hele familien blir involvert. Det blir mye kontraster i den koselige familien som lar barna møte den dyriske kvinnen. Familiefaren er også veldig slem med kvinnen. Hun blir behandlet som et dyr og de spyler henne med høytrykkspyler og holder henne fanget under kummerlige forhold.

‘The Woman’ er noe treg i gang, men filmen trenger denne starten for å fungere. Det er en rar atmosfære i filmen med kul og hes rockemusikk. Lyden er urovekkende i filmen i møte med den dyriske kvinnen. Det er alt fra skingrende skarp lyd til during av diverse slag. Det er ikke lett å skjønne hvor dette skal ta veien etter begynnelsen, annet enn at man antar at dyrekvinnen skal ta igjen på noe vis. Hun hveser og blir dårlig behandlet. Faren blir sykere i måten han oppfører seg på.

Dette er en sterk og effektfull film. Slutten er veldig voldsom. Det hele kommer veldig gradvis i gang som et snikende ullteppe. Filmen er en ganske spesiell dramaskrekk som føles veldig original. Filmen blir ikke overforklart, men man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er noe som ikke stemmer med familien vi besøker. Med andre ord er dette snakk om en skikkelig slow burner som skiller seg litt ut i mengden. Filmen er veldig original film, men coveret lover en helt annen film enn det du får.

Dette er en ganske så overraskende film. Det er dog litt overdrevent med denne unge kvinnen fra skogen, men alt annet er laget ganske troverdig rundt og bakker opp inntrykket du får. Alt er både rolig, crazy, brutalt og ekstremt på forskjellige tider i en og samme film. Kontrastene er med andre ord store i filmen. Men jeg liker ikke alt ved filmen likevel, selv om regissør Lucky McKee gjør en ganske god jobb ut i fra historien hun har å jobbe med. Har også sett Red av henne som også var bra interessant skrudd sammen. Men ‘The Woman’ er ikke en film for alle. Til det er den for sterk og voldsom. Men om du tåler å se slik kost som dette, er dette drøy underholdning som klarer å gjøre en del riktig, selv om totalpakken føles litt sær.

- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- Red - Eldre mann vil ha forløsning for de som drepte hunden hans