Anmeldelse av En pingles dagbok 2 - Rodrick Rules (Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules), amerikansk film fra 2011

Komedie, Familie Spilletid: 99 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Barnefilm - Les flere.

Greg versus Rodrick...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.02.2021]

Vi skal tilbake igjen til ‘pinglen’ Greg Heffley, som nå har hatt sommerferie og begynner i 7-ende klasse på ungdomsskolen. Og dette året blir Greg forelsket i den nye jenta i klassen, Holly Hills, men han mislykket i sitt forsøk på å be henne med på skøyter, fordi broren hans, Rodrick, bevisst ødelegger for ham. Og det gjør Greg så sint at han prøver å ydmyke broren tilbake, men mislykkes der også.

Neste dag foreslår moren at de to brødrene må skvære opp og slutte å forfølge hverandre. Hun foreslår at Rodrick skal få mammapenger for å være med Greg, men der jukser Rodrick så mye at alt blir enda verre mellom dem. Og etter nok en krangel i kirken får begge ikke lov til å dra ut eller ha noen på besøk imens foreldrene drar bort.

Det klarer selvsagt ikke Rodrick å holde og inviterer til fest i huset. Og etter litt om og men, overtales Greg til å holde munn om festen for foreldrene. Etter det begynner Greg og Rodrick å få mer sansen for hverandre, men hvor lenge vil freden vare? I film nummer to er det brødreskapet som står i fokus.

Dette er den andre filmen i filmserien: En Pingles Dagbok. Den er basert på Jeff Kinneys bok fra 2008 med samme navn fra filmen. Pluss et par elementer fra boken: ‘The Last Straw’. Igjen skal vi tilbake til Gregs patetiske univers, alla livet hans. Der er det nesten aldri fred å få og uromomentet denne gangen er som vanlig broren Rodrick, som han ønsker å slutte fred med, men aldri klarer å få freden til å vare, da broren elsker å gjøre livet surt for Greg.

I tillegg til å møte den store kjærligheten blir vi med på festen til Rodrick, det blir tid for en talentkonkurranse der Greg blir tilbudt å være assistenten til sin beste venn som skal være tryllekunstner, og bandet til Rodrick, tenker å vinne den konkurransen lett. En viss baderomsdør blir også en stor bekymring i heimen, og et straffebesøk på aldersheimen til bestefar viser seg å bli en delt opplevelse for begge brødrene.

Regien er ved David Bowers, som tok opp stafettpinnen fra Thor Freudenthal. Og denne andre filmen er vel så fornøyelig som den første, selv om rammen og strukturen er litt annerledes. Vi får se at hovedpersonen Greg er like pinglete, men er blitt hakket mer sikker på seg selv, selv om han gjennom hele denne filmen nesten bare går å slukker branner i sin egen bakgård. Men det blir også ganske morsomt i denne oppfølgeren som viderefører humoren fra første omgang med en del nytt og er mer ungdomsaktig appellen. Liker godt hvordan det hele ender også, med en grei moral opp i det hele, og med fine verdier.

Personlig likte jeg nok hakket bedre den første filmen. Det fordi jeg kjente meg mer igjen i den, selv om første omgang er hakket mer barnslig enn andre runde. Jeg hørte også at latteren fra 12-åringen jeg så filmen sammen med var høyere og mer frydefull når den eldre broren, Rodrick, kommer mer på banen og Greg virkelig blir herset med. Vi får også se at Greg lærer noe av det han opplever, fordi som barn har man som regel ikke alle svarene.

Filmen er også lovende laget, både humormessig og reint filmatisk. Med andre ord er dette en god film som nok vil appellere bra til barna i slutten av barneskolen og begynnelsen på ungdomsskolen. Men humoren og filmen er såpass gjennomarbeidet at den passer også for andre som har opplevd slike faser selv i livet og kan huske tilbake hvordan denne tiden var.

- En pingles dagbok - Det er ikke lett å være minst på ungdomsskolen...

- Nedenom og hjem igjen - Når katten er ute, danser musene i kloakken...

• En pingles dagbok 2 - Rodrick Rules
  • 7M Pictures