Anmeldelse av James Bond - Die Another Day, engelsk (britisk) film fra 2002

Action, Thriller, Eventyr Spilletid: 133 minutter Aldersgrense: 15 år

Et dårlig farvell fra Brosnan

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2009]

James Bond følger etter en farlig mann ved navn Zao som blir blir satt fri i bytte mot ham selv i Nord-Korea. Med denne farlige mannen på frifot er det bare Bond som kan stoppe han og hans medsammensvorne voldsomme planer...

Vi skal til kysten utenfor Nord-Korea. Bond blir tatt til fange i Nord-Korea og situasjonen virker håpløs. Bare en utlevering av fangen Zao kan frigjøre Bond. Når dette skjer er en farlig mann på frifot og da er ikke veien lang til å alliere seg med andre skurker for å drive litt skurkebusiness...

Vi opplever tøffe komponenter som surfing, store våpen, luftputebåter, fekting og lasere og masser av is, blant annet i form av et isslott. Bond drar til Hong Kong, Cuba og London. Han hopper i fallskjerm på flere forskjellige måter. Farlige romvåpen faller i feile hender. Det blir selvsagt masse eksplosjoner og masser av flyaction i alle mulige former. Krydret med de vanvittigste gadgets som usynlige biler.

Dette er Pierce Brosnan fjerde og siste farvel til rollen som James Bond. Hans motstykke finner vi i Rick Yune (The Fast And The Furious) som spiller den skruppelløse Zao og Toby Stephens som Gustav Graves. Ringreven Michael Madsen finner vi også i denne filmen som Damian Falco. Damene er henført av Halle Berry som Jinx og Rosamund Pike som Miranda Frost. Som fast crew finner vi John Cleese har tatt over rollen som Q, Judi Dench som M og Samantha Bond som Moneypenny. Vi får også en liten rolle levert av Madonna.

Det er greit at James Bond forsøker å være en virkelighetsflukt, men det blir sjelden villere enn dette. James Bonds gadgets og hjelpemidler tar helt overhånd. Det blir for mye, og man skjønner godt at en trengte en pause fra disse når en gikk igang med Casino Royale med Daniel Craig. Selv Bond-låten er ikke stort å skryte av og passer dårlig inn i James Bond-universet, og dette mølet får vi servert fra selveste Madonna. Trenden fortsetter med bare mer og mer usannsynlig vill action.

Vi mangler noe vi kan klamre oss til som seer. Hvorfor skal jeg bry meg om filmen? Action i seg selv er ikke nok for å ha en grunn til å se på, selv om det ofte hjelper på underholdningen når den er brukt riktig. Brosnan gjør som vanlig en fin jobb og en kan ikke klandre han for denne filmens inkompetanse. Dette er igrunnen veldig slett manus, det er knapt noe historie å følge med på. Det er bare en masse ting som skjer i etter hverandre ispedd masser av action. Resultatet blir dessverre at denne filmen bader i James Bond-klisjeer og kommer ut som en av de dårligste Jamesbondfilmene i historien.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Next - Forutsigbare fremtidsminutter
- xXx 2 - The Next Level - Nytt oppdrag, ny agent og mer står på spill...
- Fanget i mørket - En ny seriemorder leker med etterforsker Alex Cross
- En Gang Var Vi Krigere - For slumfamilien er hver dag en kamp for å holde sammen

15.10.2007 sier Aylar Von Kuklinski: Enda godt at Casino Royale fikk minsket på det overdrevne :=)

• Filmlisten.no
  • Wall Street Journal
  • Village Voice

Storbritannia, USA

Engelsk, Spansk, Tysk, Kantonesisk (Kinesisk), Koreansk, Islandsk

United Artists, Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.