Anmeldelse av The Boys, amerikansk tv-serie fra 2020

Action, Komedie, Sci-Fi, Kriminal Spilletid: 60 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- Superheltfilm - Les flere.

Enda råere, mer voksen og flerlags enn førstesesongen!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.01.2021]

Sesong 2 fortsetter der førstesesongen slapp. Butcher er fremdeles borte, mens resten av guttene er på rømmen. Homelander og Vought er mer mektig enn noen gang, og en ny stor superterrorist blir avdekket og skaper ubalanse innad i miljøet. Superheltenes funksjon og mening blir atter en gang satt kraftig på prøve, for det nye tilskuddet skal vise seg å være mer mystisk enn noen av de andre.

Etter at The Boys premierte sommeren 2019, har serien virkelig gjort seg bemerket. Basert på tegneserien med samme navn av Garth Ennis, tar serien oss, og mediet, til nye høyder det den sparker kraftig fra seg i mange forskjellige retninger. “Gateguttas” forsøk på å bekjempe de korrupte superheltene og det sterke selskapet Vought, når i sesong to nye høyder, med flere avsløringer som driver handling og karakterer videre. Og hvilken handling!

Når man endelig trodde amerikanerne var ferdig med å mate markedet med Marvel og DC Comics superhelter, kommer de råeste av dem alle! The Boys er nemlig DEN serien som pr.2021 tangerer og utfordrer tv-seriemarkedet i hva som er greit å vise. Den pusher grensene for mye av det som tidligere ble sett på som tv-mediets store stygge (bak)side, nemlig fiksjonsvold.

Undertegnede, som er vokst opp på 80-tallet, kan enda huske mange saker fra media hvor tv- og film-vold var en het potet, og når man i dag sitter og ser The Boys, vel vitende om at fiksjonsvold for de aller fleste overhodet ikke er skadelig, ja da varmer det et voksent hjerte på flere måter. Ekstra morsomt er det jo at dette også er amerikansk. Det på mange måter konservativt moralske og sensurkåte stedets hjemland, serverer her altså markedets råeste serie, noe som også gjør The Boys viktig for det amerikanske markedet, og landet, i seg selv.

Serier er også voldsomt herlig balansert! I våre dager kan det være lett å snuble over den ene serien, etter den andre, hvor tydelige politiske korrektheter har blitt bakt inn, som likestilling, kjønnsbalanser, hudfarge og kulturell variasjon nærmest blir påtagende. I The Boys føles denne “likestilte” variasjonen bare fordømt naturlig og selvfølgelig. Mye av dette ligger nok i at her får begge kjønn noe saftig, hardtslående og beundringsverdig utdelt, samtidig som begge sider heller ikke slipper unna utdritning og negative fremstillinger.

I sesong to er for eksempel de store stygge karakterene både mann og kvinne, mens ingen av dem slipper unna med å bli kritisert, verken direkte eller indirekte. Manus og historie forøvrig fortsetter selvsagt sin varierte satire over både oss mennesker og dagens USA, og hvor koblingene til noe av dagens kaos i dette landet er påfallende.

Og det er morsomt også! Man må flere ganger bryte ut i latter over timing, tatt på kornet-manus, og den herlige uhøytidelige fremstillingen av enkelte selvkåte karakterer. Homelander er eksempelvis som definisjonen på maktkåt superhelt, mens Starlight fremdeles er den snille men litt tafatt og handlingsvegrende. Nye Stormfronts inntog i gruppa skaper både ubalanse og herlig underholdning, (selv om hun også er riv ruskende gal, mye grunnet sin høye alder og koblinger til nazistene), mens smått patetiske The Deep er seriens hakkekylling igjen, på morsomt vis.

Men altså… dette er ikke en serie for alle. Nivået på det vulgære og frekke manuset, seksuelle innslag, og den tidvis særs voldelige og blodige handlingen, skal og bør ha en aldersgrense. Når man selv som voksen kan finne seg i å sitte og smårødme hjemme i sin egen stue, ja da vet man at serien utfordrer og sparker fra seg, liksom!

De helt nødvendige men også gode koblingene til sin samtid, gjør også at The Boys sparker fra seg rundt rasisme og kjønnskamp, og hvor lett det kan være å få mennesker med på tankesett som absolutt ikke trenger å være til deres eget beste. Denne variasjonen, av satire og tidskritikk, iblandet et vanvittig rått og voksent modig underholdningsnivå, gjør at The Boys er markedets absolutte beste action- og superhelt-serie. Tåler du en del blod, vold, rappkjefta narsissister og selvelskende superhelter, ja så må du for all del bruke tid på denne serien!

(The Boys kan streames på Amazon Prime)

• The Boys - Sesong 1
  • Collider.com