Anmeldelse av His Dark Materials - Sesong 2, engelsk (britisk) tv-serie fra 2019

Fantasi, Eventyr

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- Fantasy - Les flere.

His Dark Materials: Sesong 2 - Eventyrlig og fyldigere andresesong!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.01.2021]

Lyra møter på den jevngamle Will, og samme legger de ut på en reise hvor en helt ny verden oppdages og de gjensidig må hjelpe hverandre. Magisteriet tar på sin side grep for å jobbe seg nærmere makten, mens Marisas jakt på sin datter intensiveres. Lyras forutbestemte skjebne bringer henne og Will innpå stadig nye farer, karakterer og problemstillinger, samtidig som det bygges opp til krig!

Andresesongen av serien som er basert på Philip Pullmans trilogi Den Mørke Materien, fortsetter der den første slapp. Denne gang er det imidlertid både mer action, fart, spenning og ikke minst mer magi! Nye karakterer, verdener og en narrativ medrivende reise engasjerer godt, og Lyra og Will som hovedpar i sentrum både rører og sjarmerer. Lyra har dessuten blitt mer voksen, hun er ikke bare et barn lenger, og hennes oppgaver og utfordringer bærer derfor også preg av dette.

Fremdeles er det en fryd å se dyktige Ruth Wilson som den stadig mer mystiske og onde Marisa Coulter, mens vi også stifter bekjentskap med nye og interessante fjes, inkludert noen virkelig gode bikarakterer. Inn på banen kommer også altså mer magi, i form av hekser, flere daimoner, magiske våpen og uventede allierte.

Her er man et hakk nærmere en ungdomsversjon av både Tolkiens univers og den mer voksne serien Game of Thrones, mens historiens innbaking av også religion og speiling av vår egen verden absolutt står seg på egne bein.

Som underholdning for barn og ungdom, føles serien derfor både viktig og god, som en motpol til langt mer dominerende og hjernetom underholdning. Serien kan nemlig være gjenstand for debatt rundt mye i livet, inkludert tro, vitenskap, etikk og moral, om man bare klarer å henge med på handlingen.

His Dark Materials er dermed blitt enda bedre og mer engasjerende enn den pene men også litt tamme førstesesongen, og det som ser ut til å bli handlingen i den allerede bestemte tredje-sesongen, er i hvert fall noe undertegnede gleder seg veldig til!

(His Dark Materials kan streames på HBO Nordic)

• His Dark Materials
  • TV2