Anmeldelse av Mulan, amerikansk film fra 2020

Action, Eventyr, Drama, Familie Spilletid: 115 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Kinas største kriger var en jente...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2021]

Vi skal til det gamle Kina og får beretningen om en ung kvinne som tar plassen for sin skrale far i krigen, fordi alle familier må stille med en soldat i krigen. Hun heter Mulan og forklær seg som en mann for å komme inn i krigerhæren til Kina. Hun er tøff som få og viser seg å bli en av de beste krigerne nasjonen har sett. Vi blir med henne på den episke og farlige reisen hun begir seg ut på. Med fare for sitt eget liv og bli avslørt som jente, prøver hun hardt å innfri forventningene og gjøre både familien og nasjonen stolt av hennes innsats...

Dette er Disneys igjeninnspilling av tegnefilmen Mulan fra 1998. Tegnefilmen er blant Disneyklassikerne og har vært høyt elsket i enkelte kretser og barnehjem. Men tegnefilmen og den ‘ekte’ filmen har en del forskjeller. Mye av dem på et plan som gjør at du ikke gjenkjenner ting fra tegnefilmen. Noe som er tonet ned er dragen i tegnefilmen, som omtrent ikke er med i det hele tatt. Men heldigvis kjenner vi igjen noe fra tegnefilmen, selv om de to filmene er bra forskjellige også. Det er heller ikke sang i filmen som i tegnefilmen.

Filmen har noe komedie, noe action, men er mest dramapreget. Actionscenene ser også meget kule ut, men resten av filmen innfrir ikke like godt. Fotoarbeidet er ganske kult med friske farger og kule lokasjoner. Men selv om filmen ser veldig bra ut, så mangler filmen litt på karakteroppbygging og hovedrollefiguren er ikke akkurat det meste spenstige på skjermen, og det føles litt rart i forhold til at hun er en ganske driftig kvinne.

Imponert over hvor bra filmen ser ut. Det er bra mye farger og kontraster i bildet. Innimellom minner dette litt om det vi fikk i Snikende Tiger, skjult drage og Hero, bare ikke fullt like bergtakende. Med andre ord viser Disney krefter og viser at de har tatt til seg mye fra asiatiske filmskapere og ellers den rette kulturelle driven fra Østen.

Dette er noe lavmælt til tider. Midtveis føles filmen også litt for lang med sin nesten to timer lange spilletid, men mot slutten kommer det hele mer til sin rett. Du får også en del flott koreografert slåssing, men blodet er ikke synlig og volden er tonet noe ned. Med andre ord ligner dette litt på en lightversjon av 300 i de slåssescenene med asiatisk vri. Det er mye klipp for å maskere volden, men ting ser riktig ut. Og jo lenger man kommer ut i fimen, jo barskere og spenstigere virker rollefiguren, Mulan.

Alt i alt synes jeg filmen har en del rusk i maskineriet, men klarer å stå på beina når den hopper til slutt, på grunn av at filmen ser bra ut og har kul slåssing og et passe greit eventyr.

Men filmen er ikke like god på å komme tett på rollefigurene og kan føles litt hul i presentasjonen. Jeg hadde ikke store forventninger på forhånd, og selv om ikke dette ble noen storstilt vinner i min bok, har filmen nok kvaliteter til å bli underholdt.

Derfor er dette et greit valg om du vil ha litt familieunderholdning fra Disney i live action-variant, men ikke vent deg det helt store, og ta filmen for det den er, så kan dette bli et greit filmvalg likevel. Derfor karer denne filmen seg opp på en firer så vidt det er og jeg gir den en haltende anbefaling.

Terningkast: 4-

[ Filmen kan streames på Disney+ ]

Se om film er på streaming:

- Mulan - Legenden om guttejenten Mulan

• Filmthreat.com
  • Ft.com
  • Thetimes.co.uk
  • ng.se
  • I Hate Everything (Youtube)
  • Ralphthemoviemaker

Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront