Anmeldelse av Maverick, amerikansk film fra 1994

Komedie, Western, Eventyr Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- Westernfilm - Les flere.

Svært moro westernkomedie med Mel Gibsen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.01.2021]

Filmen åpner med at hovedpersonen har bunnede hender og med løkke rundt halsen i solsteiken på en hest med en slange i nærheten. Og ut i fra dette får vi fortalt hva som skjedde før dette. Og det er litt av en artig historie om den notoriske gambleren Maverick, som er litt av en lurendreier på alle mulige vis. Han er også litt av et multitalent, som setter seg selv i de vanskeligste situasjoner, og alle for å vise at han vinner, gni det inn og skumme fløten av pengene etterpå. Og det store målet er å håve inn potten i vestens største pokerturnering med en halv millioner dollar i potten...

Dette er en meget artig situasjonskomedie satt til western-universet. Dette går i gambling og det moro med filmen er å se hvem som lurer hvem til en hver tid. Både replikker og situasjoner er hysterisk morsomme og rollefiguren Maverick er alltid på grensen til for mye og det alt for slitsom irriterende, men det er gjort i humorens tjeneste, så da kommer filmen unna med det.

Og så er Mel Gibson perfekt til å spille Brett Maverick. Gibson har den rette sjarmen og komiske timingen til å få rollefiguren til skinne og få deg til å smile og le. Og i de andre ledende hovedrollene får vi James Garner med gammelmannssjarme og Jodie Foster med et feminint glimt i øyet som beriker filmen.

Filmen er spekket med humorpoenger og kule ting som skjer hele veien. Med andre ord er dette en veldig kul actionspekket komedie. Plottet i filmen er ganske greit som en hvem lurer hvem komedie, men det er ikke selve historien som er det viktige i filmen, men det er å oppleve morsomhetene og så følge historien. Vi skjønner jo litt hvem som vil trekke det lengste strået til slutt, men liker at filmen klarer å få meg til å lure likevel.

Det hele er regissert av Richard Donner, som er mannen bak storfilmer som Dødelig Våpen, The Omen, Superman - The Movie og The Goonies. Med slike filmer på CV-en er det lett å bli storforlangende, og der synes jeg virkelig Maverick innfrir og er en artig storfilm med gode humorpoenger og godt manus i bunn.

Regien er også svært vellykket og Donner viser talent med det han presterer, også som en moden filmskaper. Musikken er herlig westernmunter på en måte du bare opplever i storfilmer, og er levert av Randy Newman, som siden har levert for Disneys Pixar-klassikere som Toy Story og Cars.

Dette er en lystig, lett og solbadet westernkomedie med passe doser action. Det gjør at filmen lett blir en vinner i stuen. Etter min vurdering har filmen holdt seg godt og står fremdeles distansen som en litt undervurdert komedie. Filmen er en film det er lett å le av og som stadig morer både ungdom og eldre. Med andre ord er dette god underholdning for mer enn bare westernfans. Det gjør at du som liker gode komedier også bør vurdere filmen. Jeg ruller en finfin femmer for en såpass moro film.

- Dødelig Våpen 4 - Dårligste Dødelige Våpen, men framdeles gøy å se
- Sammensvergelsen - Konspirasjonsteorimannen får problemer...
- Leiemordere - Litt tafatt leiemorderfilm som ikke gir deg det helt store
- Dødelig Våpen 3 - Actionfylt og litt krampeaktig men moro 'lell'