Anmeldelse av Tenet, amerikansk film fra 2020

Action, Sci-Fi Spilletid: 150 minutter

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Nok en fabelaktig film signert Christopher Nolan!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 10.01.2021]

I fare for å gjenta meg selv så må jeg nok en gang trekke frem at det er en begivenhet hver gang Christopher Nolan lager film. Men jeg synes faktisk det har vært knyttet mest spenning rundt filmen «Tenet» da til og med folk som hadde sett en trailer på forhånd hadde problemer med å forklare hva filmen handlet om. Jeg gikk blindt inn i filmen og fikk meg en helt fantastisk opplevelse, men anbefalingen om å se filmen med et godt anlegg og størst mulig skjerm er noe jeg ikke kan stille meg mer bak. Kinofilmfølelsen MÅ være til stede!

Spionasje og tidsforvrenging er nøkkelord når protagonisten (spilt av John David Washington) setter ut på et oppdrag hvor hele verdens skjebne står på spill. Og det eneste protagonisten har med seg på ferden som ligger foran ham er ett eneste ord: Tenet. Det er på tide å legge vanlig fornuft til side og dypdykke inn i Christhoper Nolans mest ambisøse filmprosjekt noensinne.

Uansett om man er fan av regissør Christopher Nolan (mannen bak «Dunkirk», den siste Batman-trilogien og «Interstellar») så er det liten tvil om at han lager filmen som er interessante. Jeg synes det fleste (om ikke alle) filmene hans er mesterverk og jeg synes at «Tenet» ikke er himla langt unna. Og selv om historien er både forvirrende og fantastisk forbløffende, så er det ikke det som jeg husker best etter å ha sett filmen. Jeg er så heldig at jeg har rigget opp et kinorom med ålreit lyd, projektor og 108 tommer lerret. Og det gjorde absolutt nytten! Jeg føler det fortsatt dunke i kroppen og hjertet av det abnormt gode lydsporet, og gledet meg stort over det nydelige bildet som bedekket lerretet i den lekreste 4K-oppløsning. Teknisk sett så synes jeg dette er en utgivelse og en filmopplevelse helt i toppsjiktet, selv om jeg synes at filmen til tider var litt tung å ta inn.

Sønnen til selveste Denzel Washington har allerede sparket ifra seg i filmverden med gode prestasjoner i både «BlacKkKlansman» og «The Old Man & the Gun», men i denne filmen ser man stjernefaktoren ose mot publikum i hver eneste scene. Han har en tilstedeværelse som gjør seg godt, men som også passer filmen utrolig godt. Han virker å være skapt for rollen og bekler rollen, kun kreditert som Protagonisten, med en snert og tone som gjør at jeg raskt liker hans rollefigur meget godt. Men han er ikke alene. Birollene av Robert Pattinson («Good Time» og «The Lighthouse»), Elizabeth Debicki (“Widows” og “The Cloverfield Paradox”), Aaron Taylor-Johnson («Kick-Ass» og «Godzilla») og Kenneth Branagh (“Dunkirk” og “Murder on the Orient Express”) er en gjeng med særdeles dyktige skuespillere som setter tonen for filmen. Jeg føler alltid at jeg er trygge hender uansett hvem jeg tilbringer tiden med. Ja, til og med aksenten Kenneth Branagh har fått innabords klarer jeg å takle når alt klaffer såpass godt.

Jeg synes likevel at filmen mangler noe. Det er litt vanskelig å sette fingeren på noe helt spesifikt, men det er deler av filmen som skurrer litt, noe som kan være en del av det faktum at Christopher Nolans geniale sinn har fått boltre seg fritt med konseptet tid – igjen. Med hånden på hjertet så kan jeg si at jeg aldri har sett eller opplevd noe lignende som «Tenet». Det er en enestående filmopplevelse som man er nødt til å sjekke ut, selv om man kanskje ender opp med å mislike den.

Begivenheten «Tenet» er et must. Og da helst på 4K UHD. Sterkeste femmer noensinne er herved rullet.

- Dunkirk - Et nokså iskaldt filmteknisk mesterverk
- Interstellar - Mektig filmopplevelse som utfordrer sansene og de små grå
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning
- The Prestige - En kommende klassiker
- Batman Begins - Fantastisk reboot av Batman
- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere
- Memento - Utrolig kul baklengs filmunderholdning

- Nok et iskaldt mesterverk fra Nolan!

• Tenet
  • BBC
  • Daily Express (UK)
  • Daily Mail (UK)
  • Espinof.com
  • I Hate Everything (Youtube)
  • The Australian
  • Oneroomwithaview.com