Anmeldelse av Chernobyl, amerikansk miniserie fra 2019

Drama, Historie Spilletid: 64 minutter

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Fantastisk driv i en superb miniserie

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 08.01.2021]

Når HBO skal lage serie om kjernekraftulykken ved Chernobyl har de ikke spart på kruttet. Rolleprestasjoner i ypperste klasse, historieoppbygging av den uhyggelig (men gode) sorten og en utgivelse det virkelig oser kvalitet av. «Chernobyl» på formatet 4K er en ypperlig anledning til å kunne se serien slik den er ment til å bli sett. I beste kvalitet når det gjelder bilde og selvfølgelig serien isolert sett.

Året er 1986 og en eksplosjon ved et kjernekraftverk i Chernobyl viser seg å bli en katastrofal hendelse som ryster og omfatter hele verden. Midt i kaoset står Valery Legasov (spilt av Jared Harris) som skal finne ut hva som gikk galt og hvorfor. Men i en verden hvor politikk, penger og makt regjerer er det ikke like enkelt å ytre sine meninger og legge fakta på bordet. «Chernobyl» er historien om en av de mest kjente menneskeskapte katastrofene som fortsetter preger verden i dag, snart 35 år etter at den inntraff.

Det er liten tvil om at HBO ofte har et kvalitetsstempel på sine produksjoner som få andre strømmeleverandører kan vise til. Det betyr ikke at det alltid er ypperste klasse, men i tilfellet som er miniserien «Chernobyl» så viser det seg veldig sant. Det er kanskje litt vanskelig å tenke seg til at en som har skrevet manuset til elendige filmer som «Superhero Movie» og mindre minneverdige filmer som «The Huntsman: The Winter’s War» og «Identity Thief» har stått bak en tung dramaserie som dette, men alle kan snu en dårlig trend. Craig Mazin har nå fått ansvaret for TV-serien «The Last of Us», samt flere andre spennende prosjekter, så det er rimelig klart at talentet har vært der – selv om det kanskje ikke har kommet så tydelig frem tidligere.

Kvaliteten foran kamera er det derimot lite å si på. Jared Harris («The Terror» og «The Crown») og Stellan Skarsgård («Nymphomaniac» og «The Girl with the Dragon Tattoo») er et fantastisk skue der de briljerer med sine gode rollefigurer og bidrar med såpass mye pondus at alt de sier virker troverdig. Det skal sies at omgivelser, direksjon fra regissør, andre biroller og manus også bidrar sterkt til troverdigheten, men serien virker genuint og oppriktig interessert i å fortelle historien om den tragiske hendelsen vi i dag kun kjenner som Chernobyl-ulykken.

Jeg har lest i ettertid av denne seriens ankomst at serien har mye fiksjon i seg i tillegg til det den forteller som er sant, men det er nok vanskelig å skape en såpass interessant miniserie uten å legge til noe som ikke er sant. Det er snakk om spenningsoppbygging som fråtser rundt i historien og stadig gjør at episodene holder høyt nivå.

Jeg så serien først da den gikk på HBO uten at jeg tenkte særlig mye på kvaliteten i bilde og lyd, men det å kunne få se serien i 4K gjorde faktisk susen. Det var den lille prikken over i-en rent kvalitetsmessig, som gjorde at «Chernobyl» nå står enda sterke i kurs hos meg. Miniserien er på sin side fantastisk god som underholdning, men også til ettertanke for ting som ledelse, korrupsjon, makt, ansvar og miljø. Det er så mange faktorer her som mange andre gode dramaserier ikke har å dra frem som gode kort, slik at denne miniserien står sterkere enn de fleste andre. Jeg ser egentlig ingen svakheter og det er sjeldent jeg har fordøyd en miniser med så stor appetitt som gjorde da jeg så «Chernobyl». Dette er en soleklar sekser på terningen!

- Chernobyl - Sesong 1

• Espinof.com
  • Paste Magazine
  • Slashfilm.com
  • Financial Times
  • The Straits Times (Singapore)
  • Rollingstone.com

USA, Storbritannia