Anmeldelse av Armour of God (Long xiong hu di), kinesisk (hong kong) film fra 1987

Action Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm
- Actionfilm - Les flere.

Jackie Chan drar en Indiana Jones med stor Hong Kong-actionvri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.01.2021]

Jackie stjeler antikke gjenstander fra ursteder og selger dem på auksjoner. Han har stjålet et sverd fra en stamme i Afrika og nå er det krefter som ønsker at han skal få tak resten av de fire bitene av ‘Guds rustning’. Myten sier at om ‘Guds rustning’ ødelegges, vil ondskapen seire i verden. Og en terroristgruppe bestående av onde munker tar Jackies tidligere kjæreste til fange. Jackie og vennen, Alan, prøver å redde henne og det viser seg også at ‘Guds Rustning’ også spiller en stor rolle og at mange prøver å få tak i den...

Filmen åpner med en vanvittig actionfylte scener der noen urfolk tilber sine guder i form av en statue og da kommer Jackie Chan og skyter en line til toppen av statuen for å få tak i sverdet til statuen. Men da kan har firt seg over faller hodet til statuen av og han må slåss mot alle urfolkene på svært akrobatisk vis for å komme seg unna uten å bli spydet eller banket i hjel. Det fortsetter litt i samme stil i det indianerne og Chan aker etter hverandre ned en veldig bratt åskam før Chan kommer seg inn i et fly og reiser bort fra stedet.

Igjen får vi en kreativ film skapt av Jackie Chan med kung fu-akrobaten også i hovedrollen. Chan viser seg som en stor entertainer i samme skala som de store mesterne fra Hollywood, med Harold Lloyd, Buster Keaton og Charlie Chaplin. I filmen får vi også se at Jackie Chan er med i et populært popband. Han oppfører seg nyrik og kjører blant annet rundt i en Mitsubishi sportsbil som har et veldig fett ‘1980-talls look’ over seg, ser nesten litt futuristisk ut til å være den tids bil.

Selve historien er litt Indiana Jones-aktig, men det hele ligner ikke så mye og er heftig tilpasset kinesiske forhold. Og filmen ligner ikke for mye på Indiana Jones, og dette har sitt helt eget preg som får undertegnede til å underholdes stort. Men actionen er det ingenting å si på. Her får vi alt du kan ønske deg av kul action. Vi snakker kampsport, imponerende akrobatikk i form av hopp og saltoer fra høyder, heftig motorsykkel kjøring og biljakter, eksplosjoner, fjellklatring og huleutforskning. Mye er satt sammen på kult vis og kampscenene mot slutten er virkelig noe som sitter og som imponerer.

Det er filmer som denne som viser hva som bor i Jackie Chan. Han gir mye av seg selv i rollen og ofrer alt for å lage filmen. Under filmingen av åpningssekvensen hopper Jackie Chan fra en vegg til en tregren. Den første opptaket gikk som planlagt, men Chan insisterte på å skyte opp på nytt. Ved sitt andre forsøk knakk grenen, og han falt 5 meter rett i bakken. Hodet hans traff en stein, og da sprakk hodeskallen og tvang et stykke bein opp i hjernen hans. Chan ble fløyet til sykehuset og ble operert åtte timer senere. Som et resultat har han nå et permanent hull i hodet fylt med en plastplugg og lett hørselstap i det ene øret. Dette er det nærmeste Chan har vært å dø noen gang, og det sier ganske mye, for den store stjernen har fått utrolig mye juling opp igjennom.

Dette var en solid film med stor underholdningsvilje. Slutten er også meget kul i skikkelig eksplosiv kung-fu-inspirert eventyrer-action med litt små porsjoner med James Bond-vibber til tider. Jeg må si dette er blant Chans kuleste filmer når det gjelder action og sammensetning. Med andre ord har Chan langt mer å by på en alt det lette Hollywood-klisjepreget som han ble involvert i med Rush Hour med mer. Her viser han stor styrke og et stuntmot ingen annen stjerne før ham og sikkert etter ham har vist. Og det er vel ikke uten grunn at dette var den mest innbringende filmen i Hong Kong på denne tiden. Men det er også en del dialog i filmen som treger ned inntrykket mellom hver spektakulær actionscene, og når vi ser dem er alt tilgitt.

- Who Am I? - Tidvis spektakulær action
- Legend Of Drunken Master - Jackie Chans kampsport er på topp!
- Project A, Part II - Spinnvill andre omgang kampsportaction med komisk vri
- Police Story - Jackie Chans store gjennombruddsfilm i Hong Kong