Anmeldelse av Five Feet Apart, amerikansk film fra 2019

Drama, Romantikk Spilletid: 116 minutter

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

Bokstavelig talt fysisk ‘avstandsforelskelse’...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.01.2021]

17 år gamle Stella Grant har cystisk fibrose og bruker mye tid på sykehuset, på grunn av at det er en sykdom der kroppens immunforsvar er helt på bunn. Selv bare det å nærme seg en annen person kan være veldig farlig. Derfor må hun holde avstand til alle rundt henne. Men en da møter hun den kjekke medpasienten Will. Det skaper litt av et problem når tiltrekningen blir så stor at sykehusets regler blir satt på prøve...

Du får også presentert en del interessante rollefigurer som er med på å bære filmen. Og de to skuespillerne i front gjør en relativt god jobb, der Haley Lu Richardson er troverdig, søt og sjarmerende som Stella og Cole Sprouse er mer mystisk, mørk, men god og fandenivoldsk som Will. Kjærligheten mellom hovedrollefigurene minner litt om tiden med Corona, og som tittelen antyder så må det holdes avstand til en hver tid med minst en meter på grunn av smittefare. Det samme gjelder all håndvasken som rollefigurene må igjennom.

Dette er friskt presentert gjennom flere teknikker, kameravinkler og samt en videodagbok også. Sykehus er et passe bra bakteppe for en kjærlighetshistorie der jente møter gutt. Det er en lun form for humor, som noen ganger er av det litt mørke slaget. Filmens handling flyter sakte men fint avgårde i et behagelig og stillferdig dramatempo. Dette kan også minne tidvis litt om ‘Et helt Halvt år’, som er en film noe i samme gaten.

Filmen begynner med at vi får et lite frempek, men likevel klarer man å leve seg så godt inn i filmen at den ikke føles forutsigbar for hvor dette vil ta veien. Det hele tar opp mange smådype temaer rundt det å leve livet og være tilfreds med det livet man har. Jo mer du ser, jo lettere er det å komme under huden på filmen og omfavne den for den herlige filmen den fremstår som. Dette er også meget folkelig presentert og en film det er lett å bli glad i til tross for noen triste stunder.

Regien er ved Justin Baldoni og han klarer seg utrolig bra må jeg si. Filmen er godt laget og holder bra standard hele veien. Handlingen er passe oppslukende og vi får til og med en klassisk og vakker slutt. Det hele begynner med optimistisk musikk til tross for mye sykdom og alvor i kulissene, men mot slutten får vi mer såre lydspor oppå det hele. Det visuelle er også bra gjennomført med et tristfint fargefilter med både sterile omgivelser og farger som lyser opp og krydrer inntrykket.

Dette er en veldig skjønn kjærlighetsfilm som gjør utrolig mye riktig. Filmen viser hvor frustrerende det er å være forelsket når du ikke kan gjengjelde følelsene med annet enn ord og ikke berøre den du er glad i. Liker også godt hvordan filmen er lagt opp, og dette er en god film med aktuelle problemstillinger som mange unge har godt av å se og særlig nå i disse koronatider, og den store forskjellen er at disse har slike problemer livet ut. Synes også at filmen er veldig fin tvers igjennom med den lune humoren og gravalvoret som kommer i vekslende tempo hele veien. Det mangler dog det siste lille ekstra, men absolutt en vakker og underholdende film og et solid innslag i romantiske filmer for unge.

• Five Feet Apart
  • Reelfilm.com