Anmeldelse av Quicksand - Sesong 1, svensk tv-serie fra 2019

Drama Spilletid: 45 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Quicksand - Sesong 1: Gravalvorlig om skoleskyting og hovedmistenkt

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 05.01.2021]

Maja er en student på en videregående skole i Stockholm som blir fengslet, mistenkt for å være delaktig i en skytetragedie ved skolen. Etter hvert som etterforskningen og rettssaken pågår, avdekkes ting som vekker stadig mer av både tvil og mistanker.

Quicksand er basert på boken Størst av alt av Malin Persson Giolito og er regissert til serie av nordmannen Per-Olav Sørensen. Han har tidligere gjort Kampen om Tungtvannet (2015), Nobel (2016) og nå nylig sin andre sesong av Netflix-hiten Hjem til Jul.

Historien om Maja er en litt mer alvorstung sak enn sistnevnte serie dog. Her er det likheter til mang en tragisk skoleskyting, og tankene våre går tidvis også tilbake til Utøya-tragedien i 2011. Maja er i utgangspunktet en skoleflink elev, men når hun sommeren før blir sammen med den utagerende og ustabile klassekameraten Sebastian, begynner ting å skje. Hvordan forholdet deres utvikler seg, og hva slags mekanismer som utløses i oss mennesker under påvirkning av både det ene og det andre, er noe av historiens hovedanliggende.

Hanna Ardéhn i hovedrollen som Maja er en stødig skuespiller som heldigvis føles nokså troverdig, nedpå naturlig, og ikke er noe overdrevet som midtpunkt. Felix Sandman (også kjent fra Hjem til Jul) er også god som den vaklende sønnen av en far, hvis forhold og relasjon er temmelig turbulent og ustabilt. Sebastians utvikling påvirker dermed også Maja sterkt, og han drar henne med seg mer og mer ned i “kvikksanden” av en nedadgående destruktiv spiral.

Tematisk er det fascinerende å se en såpass sterk og alvorlig historie som dette. Utrullingen av “mysteriet”, om man kan kalle det for dét, er ikke et veldig dominerende element. Det tilfører en viss spenning til historien, men ikke så effektivt som man kanskje skulle ha ønsket, all den tid serien selv legger opp til et spenningspunkt rundt sentrale ting.

Da er det heller de psykososiale mekanismene karakterene imellom som er seriens mest interessante, og Quicksand er i så måte sånn passe medrivende. Noe voldsomt spennende, ei heller heftig, er serien ikke. Tempoet er relativt rolig, saktegående og føles litt utdratt over de 6 episodene. Kanskje hadde den kunne blitt hakket mer effektiv ned på 4 episoder. Maja og Sebastian, og deres ofte usjarmerende forhold, hendelser og bråk, er ellers også noe som blir litt slitsomt i lengden og som heller ikke akkurat gjør at vi elsker dem som hovedkarakterer.

Serien skildrer godt det svenske rettssystemet, fengselsvesenet og noe av gangen rundt hvordan kriminelle blir behandlet innad i systemet. For utenforstående og andre land vil dette sikkert kunne oppfattes både oppsiktsvekkende og veldig humant, på én og samme gang. For oss nordmenn er ikke dette noe overraskende, men man må likevel kunne stille spørsmål rundt hvorfor Maja behandles såpass “snilt”, til tross for det hun skal ha gjort. Misforstå rett - dette er både fint og ikke minst menneskelig, men setter man eksempelvis den norske terroristen fra 2011 i samme rolle, ja så er det vanskelig å se for seg at nettopp han blir behandlet og får like mye sympati. Er det fordi hun er kvinne? Fordi hun er såpass ung? Eller er det fordi det sås tvil om hvorvidt hun er skyldig eller ikke?

Det er heller ikke akkurat direkte nyskapende å fremstille gutter og menn såpass destruktive som de gjøres i denne serien. Som mannlig seer blir man derfor sittende og småstønne seg igjennom Sebastian og farens klisjéfremstilling over 6 episoder, samtidig som Majas oppførsel og reaksjoner også utforskes særs lite. Hvorfor gjør hun som hun gjør? Og hadde hun virkelig gjort slik og slik, i realiteten? Det virker også noe merkelig hvordan Maja oppfører seg, eller ikke oppfører seg, i bestemte situasjoner, noe som skurrer litt med tanke på hva sannheten viser seg å være til slutt.

Quicksand er med andre ord også engasjerende, noe en slik serie absolutt også bør være. Stil og form er relativt ganske streit, og altså tidvis noe treigt. Hovedkarakterene er det også vanskelig å bry seg sånn alt for mye om. Tematisk er den imidlertid langt mer interessant, og om ikke annet får serien til slutt frem flere elementer til ettertanke, både hva rettsprosess angår, og kanskje også hvordan vi mennesker (forhånds)dømmer hverandre, av ulike motiver. Som serie føles den hakket for seig, og gir kanskje ikke så forferdelig mye tilbake som den burde som underholdning. Derimot kan den nok kanskje best funke som inngang til diskusjoner og debatt opp i mot skoleungdom i samme alder, mens folk flest også kan møte seg selv litt i døra underveis.

(Quicksand består av 6 episoder og kan streames på Netflix)

• Quicksand
  • 730.no