Anmeldelse av Rottenetter, norsk film fra 2009

Drama Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 11 år

Rottenetter - Trailer 08.05.2009

Mørk og dyster finansthriller

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 01.09.2009]
Vi er i Norges olje- og kulturhovedstad Stavanger, 2008. Folk er generelt rikere, bilene dyrere og husene mer luksuriøse og overdådige enn noen gang i dette landet. I denne materialistiske hverdagen møter vi Jonny Kristiansen, en fremadstormende megler på 25 år, som er svært sulten på penger og suksess. Men med denne grådigheten trekkes han inn i en skruppelløs finansverden, hvor høy sigarføring, champagne og eksklusive eskortepiker er hverdagslig. Jonnys mål er å bli den beste, den rikeste og den mektigste. Men for å komme der må enkelte tape, spørsmålet er bare om Jonny er villig til å ofre familie og kjærligheten for dette?!

Endelig kommer en litt smal og alternativ film om og fra Rogaland. Det har liksom gått noen år siden ’Mongoland’ og ’Alt for Egil’. Også denne gang er de to som gjorde sine gjennombrudd nettopp i ’Mongoland’ med. Kristoffer Joner og Silje Salomonsen er hhv. Jonnys bror og svigerinne, og det er dette trekløveret som i det store og hele dominerer denne historien. Man skal selvfølgelig ikke glemme Fridjov Såheim som briljerer i rollen som den følelseskalde og kyniske drittstøvelen av en meglersjef. Hans ”disippel” Jonny, i Christian Rubecks skikkelse, spiller overbevisende som nesten like kald og ”kjedelig” økonom. Men til tross for dette klarer han likevel å få fram en viss menneskelighet i møtet med sin døende storebror, hans kone og barn. Slik sett er karakterregisteret glimrende castet og reflekterer historiens grimme gråhet og hjerteråhet på en meget sterk måte.

Men også nettopp derfor, blir disse samme karakterene en smule lite engasjerende og distanseskapende, på grunn av deres ”kaldhet” og råhet. Videre kan det selvfølgelig være passende å påpeke at historien og menneskene den forteller om er et treffende bilde på folkene og vår tids griskhet og materialismesug. Med sitt alternative og spesielle filmspråk hopper vi ofte tilbake til Jonnys barndom og får slik tilbakeblikk til vesentlige hendelser. Dette er til tider, sammen med mye pålagt musikk av Thomas Dybdal, et interessant og spennende fortellermessig grep. Det er imidlertid av og til litt uklart hva som menes med enkelte innklippete scener, og musikken overdøver ofte de fra før av skjøre dialogene. Selv undertegnede, som selv er rogalending, hadde mye problemer med å skjønne hva som ble sagt i denne utekstede filmen.

’Rottenetter’ er en mørk og dyster film. Med sin noe eksperimentelle stil og fortellermåte, skiller den seg godt ut og klarer slik videre å skape sin egen stil og uttrykk. Den passer slik sett historien og miljøet godt, skjønt nettopp her ligger også filmens begrensninger. ’Rottenetter’ er derfor blitt en litt alternativ film, for de litt mer spesielt interesserte. Om man vil se en slik norsk avgrenset film, som behandler et helt bestemt tema, ja så kan dette godt falle i smak.

- Now It's Dark - Psykoser og drømmer, gatelangs i Stavanger.
- Eventyrland - Sår, fin og spennende med en glitrende Silje Salomonsen i front
- Knerten i knipe - Fremdeles ganske sjarmerende, men...
- Monstertorsdag - Fungerende norsk romantisk drama om livet
- Mongoland - Herlig og forfriskende Stavangergjeng

17.03.2009 sier Innaktiv_bruker_100: Gleder meg til denne filmen kommer ut! :D
Så reklame om den på kino for noen dager siden og den ser kjempe bra ut! ;)

• Rottenetter
  • Waschera (TV2)