Anmeldelse av Perry Mason, amerikansk tv-serie fra 2020

Kriminal, Drama

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Kløktig og drivende god krim av den gamle sorten

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 21.12.2020]

Visstnok er Perry Mason en av de mest kjente detektivene vi har, selv om jeg personlig ikke hadde hørt om ham før. For meg ble dette et særdeles spennende og nytt bekjentskap som jeg håper å få se i flere intrikate saker gjennom sesonger i tiden fremover. Det smeller fra start og holder nerven godt i spenn frem til siste episode, slik som en vaskeekte krimserie bør være.

Et ungt par opplever det største marerittet når deres nyfødte baby blir kidnappet. Kidnapperne krever løsepenger og bestemmer et møtested hvor pengene skal leveres og babyen skal bli overlevert, men etter å ha gitt fra seg pengene oppdager de noe galt. Babyen er død… Den groteske saken blir etterforsket av Perry Mason, (Matthew Rhys), en forsvarsadvokat som livnærer seg som privatetterforsker, som finner ut at Los Angeles anno 1932 er en by med mange hemmeligheter og mørke historier.

Jeg har mage for det meste når det gjelder skumle eller groteske ting på film og serier, men babyer som er drept får det virkelig til å vrenge seg helt i magesekken. Og det er med et babydrap som krimserien «Perry Mason» starter av med, slik at vi på mange måter får en grufull start og et mord som man sårt ønsker å få en oppklaring i. Men som slike serier bør, har også første sesong av «Perry Mason» både en formkurve og en protagonist som man lett kan få fot for. Her er det masse stoff som bare oser av krim, som selvfølgelig er pimpet opp med mistenksomme handlinger, karakterer og sidespor som gjør at man begynner å leve seg inn i hodet på detektiv Perry Mason og jobben han foretar seg.

En slik serie er nødt til å ha spennende birollefigurer som pynter opp rundt hovedhistorien, og de er det mange av. Mange av dem er gestaltet av gode gamle travere slik som John Lithgow (kjent fra bl.a. «Dexter», «Rise of the Planet of the Apes», «The Crown» og «Cliffhanger»), Shea Whigham («Boardwalk Empire», «Joker», «Take Shelter» og «Homecoming»), Lili Taylor («The Conjuring» og «Six Feet Under») og Robert Patrick («Terminator 2» og «True Blood»), og da vet man at man er i trygge hender. Perry Mason selv spilles av Matthew Rhys, som er best kjent fra «The Americans» og i Tom Hanks feelgood-filmen «A Beautiful Day in the Neighborhood», gjør en god figur i den ledende rollen som har noen skjulte hemmeligheter som ligger og bobler under overflaten. Rollegalleriet er på sitt beste så trygt og godt at jeg ikke finner noen feilskjær å spore verken i karakterutvikling eller i måten rollene spiller opp mot hverandre. Det hele er sammensatt på et såpass stødig vis at jeg storkoser meg til og med når det er en samtale om noe relativt kjedelig som blir spilt ut. Har man en solid historie i bunnen og gode rollefigurer plantet pent oppå, så er det vanskelig å trå feil.

Jeg vil også trekke frem skuespilleren Chris Chalk, som med sin birolle virkelig løfter serien et hakk på egenhånd. Han har tidligere imponert i bl.a. «Detroit» og «The Red Sea Diving Resort», men i denne rollen skinner han i hver eneste scene han er med i. Rollen han spiller begynner å sette spørsmålstegn ved korrupsjonen som brer seg i politistyrken og jobber med spor i en sak som kan ha tilknytning til saken som Perry Mason har tatt på seg. Chalk har en stjernefaktor som gjør at man lett lar seg rive med når han også utfører det som kan virke totalt irrelevant for det store bildet, uten at jeg bryr meg noe som helst om jeg kommer meg videre med historien. MEN som gode serier gjerne klarer så knyttes ofte de tilsynelatende ubetydelige tingene sammen med hovedhistorien på en interessant og dyktig måte.

TV-serier har i altfor mange tilfeller det minuset at de ikke kjenner sin besøkstid. De bruker altfor lang tid på å servere tråder og utdypning av rollefigurer som jeg ikke burde vært med. Jeg har sett mange serier i det siste hvor 3-4 episoder, eller mer, kunne vært kuttet bort uten at det hadde gjort noe for seriens helhet. Sesong én av «Perry Mason» har landet på gode 8 episoder og fyller episodene med interessant stoff gjennom hele sesongen. Det er godt å se at de ikke har falt for fristelsen ved å lage 3-4 ekstra episoder når de får fortalt det de skal på en god måte gjennom 8 episoder. Og ved sesongens siste åndedrag kjenner jeg allerede på at jeg ønsker meg en ny sesong. Første sesong leverer kruttsterk krim som jeg storkoste meg med.

- Perry Mason - Sesong 1

• Perry Mason