Anmeldelse av Jag kommer hem igen till jul, svensk film fra 2019

Drama, Musikal Spilletid: 113 minutter

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

En annerledes julefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.12.2020]

Vi følger den verdenskjente sangeren Simon, som kommer hjem til hjembygden sin i Sverige for å feire jul. Broren hans, Anders, er i full gang med å gjøre klart til den årlige julekonserten som han har overtalt Simon til å være med på. De to brødrene har litt å stri med hver. Anders liker ikke å alltid komme i skyggen til Simon hele veien, imens Simon har noen gamle hemmeligheter, som kommer til overflaten i gufs fra fortiden, når han kommer hjem til jul...

Alt åpner med sangen ‘Jul, jul, strålende jul’ fremført av to gutter i en hjemmevideo til 1986. Den ene av dem synger solo og alle applauderer, men når den andre begynner å synge, stilner applausen. Disse to er Simon og Anders. Deretter treffer vi igjen Anders i nåtiden der han holder på med koret sitt. Vi blir med Anders en del i hverdagen frem til hans bror kommer til flyplassen. Simon er litt av en kjendis som gjør alt for oppmerksomhet. Alle duller med Simon og elsker ham for hans suksess.

Filmen er laget etter en ide fra Peter Jöback, som også spiller Simon i filmen. Regien er ved Ella Lemhagen, som får Jöback til å skinne i filmen. Konseptet minner også litt om den svenske, Oscarnominerte filmen ‘Så som i himmelen’ fra 2004 i oppbygning, særlig med at dette både dreier seg om et kor og at en kjendis kommer tilbake til gamle trakter som han ikke har vært på siden han var tenåring. Men der stopper også likheten, fordi dette har sine egne måter å gjøre ting på.

Det hele begynner litt lett dramaaktig, og med en del humor med på kjøpet. Det blir en del komiske situasjoner i filmen som den middelaldrende mannen som synger falskt og høyt i koret eller ungene som tar godteri i butikken og kona som tar mannen fordi hun kjenner det på pusten at ektemannen har spist snop, på samme måten som en som har drukket. Det føles litt absurd med den anstrengte gode stemningen under julemiddagen med alt for mye humør og flinkissang, som er noen momenter som også fremkaller litt latter på sitt snåle vis.

Filmen har et drag av både alvor og humor over seg. Filmen har kjendisstatusen til Simon som filmens trumfkort. Jeg synes Peter Jöback spiller utrolig bra som verdensstjernen som kommer hjem til jul til det lille stedet han kommer fra. Jöback har et sleskt og glatt drag over rollefiguren som gjør at rollefiguren fungerer solid. De voksne vil ikke at man skal snakke om vanskelige ting og alle er mer opptatt av å holde glansbildefasaden enn å si det som det er. De har hatt en far som tok all oppmerksomheten.

Det er pyntet fint til jul. Julestemningen er det ingenting å si på i filmen og dette er en god julefilm i så måte, selv om den kan føles litt dramatisk også til tider. Men det som begynner lyst og komisk, får også flere lag etter hvert. Filmen har også noe alvor og gufs fra fortiden som ligger under å ulmer. Jo mer vi kommer inn i filmen, jo mer finner vi ut at familien har en mørkere bakside. Dette er en veldig spesiell musikal som oppleves mer som et drama med mye musikk.

Filmen begynner litt todelt. Først er det mye julestemning og lettere stemning før det blir alvor i andre del med mørkere innhold. Dette fungerer bra i filmen, selv om filmen ikke helt føles så 'feel good' som du kanskje ønsker av en julefilm. Likevel er dette et bra drama, med både julestemning, humor og gravalvor mot slutten. Filmen har mye å komme med av budskap og det hele føles veldig gjennomført. Filmen leverer ikke helt på samme plan som ‘Så som i himmelen’ og er også mindre morsom enn ‘En fantastisk jævla jul’, men ‘Jag kommer hjem igjen til Jul’ står til en bra firer på terningen og passer om du trenger en julefilm til ettertanke med noen vanskelige temaer, mer enn bare lettere julestemning.

• Jag kommer hem igen till jul
  • Aftonbladet
  • Helagotland.se
  • Dagens Nyheter
  • Kulturnyheterna
  • Kulturbloggen.com
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Cinetaste.se

Sverige