Anmeldelse av Deep Blue Sea, amerikansk film fra 1999

Action, Thriller, Sci-Fi, Monster-film Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Smarte haier gjør at mennesker står på menyen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.01.2021]

Vi besøker doktor Susan McAlester på en maritim base. Hun forsøker å skape medisinsk historie med å drive forskning på den farlige mako-haien. Planen er å løse gåten bak Alzheimers for å skape en kur. Etter å ha endret DNA-et i haien og gjort den vesentlig raskere og smartere, har hun tuklet med naturen, og holdt dette hemmelig for sine kollegaer på laboratorieplattformen Acquatica. Men når ting begynner å gå galt og de supersmarte haiene går løpsk i anlegget, er marerittet et faktum. Da må mannskapet jobbe sammen for å overleve og ikke bli haimat...

Etter at Haisommer kom i 1975, ble verden tent på haier som monster i havet. Men Haisommer hadde en kjempesterk giganthai som agn for publikum. Her får du flere haier og supersmarte også som gjør dem ekstra farlige. Deep Blue Sea så verdens lys i i 1999 med et budsjett på 60 millioner dollar. Og etter at filmen tjente 165 millioner på kino alene, var suksessen et faktum. Men filmen fikk svært varierte kritikker i alt fra 2-er på NRK og Dagbladet til firer i VG og femmer i Natt&Dag. Selv så jeg filmen på kino og likte den greit.

Det er noe litt gøy over Deep Blue Sea. Filmen er regissert av Renny Harlin, som gav oss Die Hard 2, The Long Kiss Goodnight og Cliffhanger med Stallone. Med andre ord er dette ingen smågutt som sitter bak spakene og den gamle ringreven har mange underholdningstriks i ermet i filmen. Manuset er ikke kjempebra, men et okei konsept og mye spenning gjør filmen ganske så severdig. Castet er også bra med storheter som Stellan Skarsgård, Samuel L. Jackson og LL Cool J på menyen.

Vi får noen artige rollefigurer i filmen. Blant annet er den fargede kokken på kjøkkenet en vi heier på og med hans konstant uskikkelige papegøye som kommer med frekke gloser fra kjeften til en hver tid. Ellers er det mange rollefigurer som er med for å bli spist, som en slags slaher-film bare med haier i. Og selv de store navnene blir ikke spart her. Filmen har flere svært kule scener som tordentalen til Samuel L. Jackson som vi tror skal få et vendepunkt i filmen og resulterer i noe jeg aldri hadde sett for meg første gang jeg så filmen, uten å avsløre hva som skjer.

Marinebasen kan minne litt om The Abusss-riggen og ellers litt fealing fra den filmen, særlig i starten. Deep Blue Sea begynner svært rolig, men vi skjønner at noe kommer til å gå galt senere. Særlig siden det skjer en del nestenulykker hele veien. Og haitrenerne er kjappe i kroppen og kommer seg alltid unna i siste sekund, som om det er en del av rutinen deres. Haiene er som sagt supersmarte og spiser andre haier til frokost. Du får også masse eksplosjoner og haieffektene er ganske gode, særlig den når vi ser haiene på nært hold. Ellers får du servert noe CGI-haier, som også ikke er så ille og datagrafikken er brukt lurt i filmen.

Filmen er ganske b-filmaktig i oppbygning. Det store spørsmålet er derimot hvem som klarer seg til sist. Det er ikke så lett å tippe, særlig siden de største navnene går raskt unna. Og filmen leverer på underholdning og har en del scener som gjør filmen verdt å se. Likevel blir ikke dette en film som menger seg helt med fiffen. Til det er den for upolert og litt av en lettvekter. Det er mye klisjeer i filmen, men noen ganger overrasker den også litt. Jeg kan skjønne at filmen er både elsket og hatet for de samme grunnene, men filmen engasjerte i alle fall på kino hos folket. Filmen er som sagt teknisk god, okei gjennomført og med noen små ekstra grep kunne dette kanskje vært løftet enda noen hakk. Filmen kom i alle fall på rett tid i forhold til effekter og gjennomføringsgrad med en frisk ny hafilm med noe å by på. Om du liker haifilmer og vil se en underholdningspekket actionhaifilm er Deep Blue Sea noe for deg.

[ Filmen kan du i skrivende stund se på Netflix ]

- Skiptrace - Jackie Chan og Knoxville i brukbar actionkomedie
- The Legend of Hercules - Elendig historiefortelling!
- Devil's Pass - Fullpakket med klisjeer
- Cleaner - Middelmådig annerledes rengjører
- The Long Kiss Goodnight - Tidvis greit underholdende uten å være i nærheten av noen actionklassiker
- Cliffhanger - Tøff til tider, men Cliffhanger har tapt seg litt med årene
- The Adventures of Ford Fairlane - Totalt mislykket, klisjépreget, slitsomt og umorsomt makkverkfilm
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av

• Deep Blue Sea
  • Sørensen Exploitation Cinema