Anmeldelse av The Wackness, amerikansk film fra 2008

Komedie, Drama Spilletid: 95 minutter

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Komedie - Les flere.

Morsom til tider på en herlig lite moraliserende måte

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.01.2021]

Året er 1994, vi skal til New York City på sommeren der hiphop-musikken toner ut i gatene. Der møter vi langeren Luke Shapiro, som prøver å løse alle foreldrenes økonomiske problemer og samt løse opp i hans deprimerende tanker som tynger ham stort. Men den unge Shapiro tenker også å finne en jente å ikke være jomfru når han skal begynne på college. Ved en tilfeldighet finner han psykiateren Squires, som tilbyr ham terapi i bytte mot marijuana. Samtidig viser det seg at Squires ekteskap holder på å strande. I denne tiden begynner Shapiro og Squires å se helt nye sider med livet...

Dette er genuint morsomt til tider på en herlig lite moraliserende måte. Alt beskriver den første kjærligheten og sexen. Det blir også eksperimentering med dop og et omvendt terapeutsystem. Dette handler om en narkolanger og likegyldig fyr som gir blaffen i det meste. Du får en rar åpningsscene med doktoren som tar imot dop. Alt er litt motsatt av vanlig på mange punkter. Foreldrene krangler og ungdommen er den voksne part. Det går ikke så bra på hjemmebane. Det er også litt skitne fantasier og kommentarer i filmen. Psykologen er en snodig skrue som anbefaler horer til sin pasient og mener at sex er et medikament.

Filmen er bygget opp som et drama, men med morsomme situasjoner og replikker som krydrer inntrykket. Selv om filmen er litt skitten innimellom oppleves den ikke direkte kinki, heller bare vulgært frisk. Det blir også noe narkodrømmer og illusjoner. Filmen er lagt opp som en svært spesiell romantisk komedie. Fuckefingeren som beveges foran kamera er en kul og spesiell scene som beskriver litt av kreativiteten med filmen. Scenen med politifolka og referansen til Forrest Gump er herlig levert.

Jonathan Levine står for regien i filmen. Han står bak andre komedier som 50/50 og Warm Bodies. Men ‘The Wackness’ skiller seg litt ut i mengden. Fotoarbeidet er bra i filmen og oppleves som bra organisk med mange rare kameravinkler og ellers kunstnerisk, håndholdt kameraføring. Det er også en veldig spesiell lyssetting med en del overeksponering eller undereksponering av lys i bildet. Dette gir et veldig sommerpreg på filmen. I rollene finner vi Ben Kingsley som terapeuten, Josh Peck som hovedpersonen, samt Famke Janssen og Mary-Kate Olsen. Kingsley og Peck har et bra samspill og gjør filmen verdt å få med seg.

Alt i alt er ‘The Wackness’ en liten og fin film med flashback til det hip-hopp-pregede 1990-tallet. I første øyekast kan det se ut som dette bare blir drøyt, men vi finner ut at hovedpersonen virkelig lengter etter noen som faktisk bryr seg om ham og da begynner jeg å bry meg om rollefiguren mer og samtidig ønsker terapeuten å finne en å snakke med som stiller spørsmål tilbake. Liker også at filmen har et soundtrack med mye fet hiphop-musikk. Helt hvem filmen passer for er litt åpent i og med at generasjonsspennet er vidt i filmen. Og selv om dette handler om en ung person, så får terapeutens syn på mye av det som skjer dette til å føles mer ‘voksent’.

- Snatched - Mor og datter i ellevilt kidnappingsmareritt
- Warm Bodies - Livet som zombie
- 50/50 - Effektiv blanding av drama og komedie

19.10.2008 sier kjetil: Såg denne filmen på BIFF i går - den har en del morsomme karakterer og scener, så den er absolutt verdt å se. Helt grei underholdning.

• The Wackness

Occupant Films, SBK Pictures, Shapiro Levine Productions