Anmeldelse av Bloodsucking Pharaohs in Pittsburgh, amerikansk film fra 1991

Komedie, Grøsser Spilletid: 89 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Kultfilm - Les flere.

Uhøytidelig, b-preget slasher med en god porsjon humor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.12.2020]

Vi følger to politimenn og en etterforskers datter som jobber for å fakke en morder som går løs med motorsag. Sporene fører dem til et farlig og blodtørstig egyptisk miljø. Morderen avslører seg ikke lett og det fører til at etterforskerens datter må gå undercover i miljøet. Det er alt annet enn harmløst...

Denne slasherfilmen hadde gått meg hus forbi før jeg lånte den av en kamerat av meg. Men jeg liker slasherfilmer siden jeg la min elsk på sjangeren gjennom filmer som Fredag den 13-filmene og Halloween-filmene, i tillegg til en del andre kule innslag i sjangeren som A Nightmare On Elm Street, Skrik og norske Fritt Vilt. Så gjensto det bare å se om filmen var noe for meg, og der var mine inntrykk litt varierte.

Filmen begynner i le av mørket. Da blir en ung dame drept i en scene der vi nesten ikke får se hva som egentlig foregår annet enn at noen tar hjernen hennes med i en plastpose. Dette dekker selvsagt over et sparsomt budsjett der kreativ presentering av mordene står i førersetet heller enn å vise alt og feile.

Dette er meget varierende skapt av regissør Dean Tschetter. Synes filmen klarer å variere en del på kameravinkler og fokus i bildet. Filmmusikken i filmen minner tidvis mer om dårlig dataspillmusikk fra soundblasteren på 1990-tallet enn det som tilhører en skikkelig film. Det blir dog noe bedre da den typiske saksofonmusikken pumpes inn i filmen.

Jeg synes det ble litt vel mye scener der folk nesten utenfor bildet er med i handlingen på diverse måter. Misforstå meg rett, fordi jeg liker slikt når det er gjort på effektivt vis. Men dette er tidvis mer amatørmessig utført. Og det er litt synd, siden den velkjente effektmakeren Tom Savini har lagt så mye sjel ned i på de blodige spesialeffektene, som må sies å være noe av det beste med filmen.

Liker heller ikke at filmen foregår alt for mye i mørket i scener der det det er vanskelig å se helt hva som foregår. Noen av disse scenene er litt småfiffige og kule, men det er ikke alltid at filmen har helt kontrollen på det riktige lyset i bildet, og da lider filmen en del og blir bokstavelig talt som et skudd i mørket.

Filmen har en rekke utrolige snåle kombinasjoner av ting som skildres. Det er alt fra flykrasj til forsøk på av hotellresepsjonisten å pakke på dildoer til kundene sine. Noen av disse scenene føles litt for krampaktige og mister da noe av sjarmen sin. Scenen med drapet i den tyske boblen der frontruten farges rød under drapet er derimot litt fiffig.

Mordene er ikke veldig varierte, men det brukes veldig voldsomme mordredskaper i alt fra motorsager til veiboremaskiner. Men det er mye annet rart i denne odde blandingen. Det er dog litt snålt og småmorsomt med storrøykeren som ikke gir seg på kreftpinnen, selv om hun ikke kan snakke uten en strupemikrofon. Gorillascenen er også rar nok den også. Og de absurde, gamle damene som koser seg på obduksjonen på likhuset, er også med på å sette standarden i filmen.

Coveret til 88 Films er ganske fett, men filmen er ikke like vass. Det blir dog en del bra scener innimellom som redder noe av inntrykket i filmen. Men dessverre er ‘film-limet’ for dårlig satt sammen og jeg bryr meg ikke nok om rollefigurene til at jeg verdsetter filmen slik jeg hadde håpet på. Skuespillet er ikke så viktig i slike filmer og jeg kan avsløre at skuespillerne bare gjør helt ok roller i så måte.

Jeg ble ikke superimponert over det filmen har å by på, men filmen er ikke blant det dårligste heller, selv om dette samlet sett kommer ut litt under midt på treet. Likevel er filmen greit investert tid, mye på grunn av noen syke scener innimellom og solid effekthåndverk av Tom Savini.

Personlig hadde jeg håpet at filmen skulle være morsommere, men noe av den ‘over the top’-humorblandingen faller i smak i blandingen mellom alt den rare blodige skrekken med en del heftige forsøk på innslag av slashersjangeren. Og heldigvis har filmen spart noe krutt til slutten, selv om ikke alt der er av det beste slaget, så er det noe henslengt humor, bruk av motorsag, mengder av blod og en del chickfights.

• Bloodsucking Pharaohs in Pittsburgh
  • Dvdcompare.net