Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Grevinnen fra Hong Kong (A Countess from Hong Kong), amerikansk film fra 1967

Komedie Spilletid: 120 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Chaplins siste film er en kjærlighetskomedie med Loren og Brando

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.12.2020]

Den velstående oljemagnaten Ogden Mears som reiser til Hong Kong som er nær med å bli ambassadør for Saudi-Arabia. Mr. Mears prøver å skille seg fra sin kone Martha. Mears og hans venn Harvey er invitert av deres gamle venn Clark til å dra til en nattklubb med tre aristokratiske russiske flyktninger på deres siste natt i Hong Kong. Og den drikker for mye og tilbringer natten med grevinne Natascha.

Neste morgen, imens han seiler hjemover, finner Ogdeb Natascha skjult i lugar iført en ballkjole og uten dokumenter. Stoveway forklarer at hun vil til USA imens Ogden er mer bekymret for karrieren. Men Harvey overbeviser ham om å hjelpe Natascha. Og da Ogden forelsker seg i Natascha blir ting langt mer komplisert...

Annonse:

Dette er Charlie Chaplins siste film som regissør før han gav seg som filmskaper. Denne gangen har han laget sin første film i farger og med store stjerner som Marlon Brando, Sophia Loren og Tippi Hedren kunne dette blitt en storfilm av dimensjoner og et verdig farvel for den store filmskaperen som dominerte Hollywoods stjernehimmel i overraskende mange årtider fra filmens spede barndom og langt nesten inn på 1970-tallet.

Filmen er bygget opp som en romantisk komedie, men filmen er mer romantisk enn den er morsom. Og dette er langt i fra det du vanligvis forbinder med Chaplin. Også med tanke på den manglende snublekomikken som Chaplin alltid har stått for selv i sine filmer. Her viser Chaplin at han ikke makter å gjøre stort med filmer han selv ikke spiller i og særlig da ikke filmer som mangler en del for å glimre. Dette er en film som blir lat for forglemmelig og er Chaplins desidert dårligste film.

Det er en eksotisk fortelling vi får fortalt med kult fotoarbeid. I alle fall i begynnelsen, med Hong Kongs natteliv som attraksjon. Etter hvert glir filmen inn i det mer og mer tradisjonelle. Filmmusikken er dog meget bra med Chaplins gode komposisjoner som passer ganske bra til filmens tematikk og gjennomføring. Men det er bare det at resten føles så veldig traust og kjedelig.

Skuespillerne gjør sitt, men passer ikke helt inn i filmen og det til tross for store navn på plakaten. Sophia Loren er søt i filmen og spiller greit, men hun har gjort bedre roller og blir ikke troverdig nok i filmen. Marlon Brando ser veldig rar ut i denne filmen og begynner å miste førstelskerpreget som han hadde på film en del år før dette. Her ser han nesten mer ut som en litt for oversminket yngre versjon av Gudfaren. Vi får også se Chaplin selv i en liten rolle i filmen som en gammel hovmester.

Konklusjon
Dette ble aldri det farvellet som jeg ønsket at Chaplin skulle ta med meg. Filmen er ikke morsom med overspilte spøker som kun Chaplin selv kunne gjort noe i nærheten av morsom. Liker ikke at filmen også må gjøne ting til med lydeffekter for å forsøke å spe på underholdningsverdien. Det blir også mange slitsomme innsalg med folk som kommer og går inn dører i anmarsj.

Filmen føles ganske midt på treet i grunnen, men er såpass vellaget at jeg ikke har hjertet til å gi filmen mindre enn tre øyne på terningen, fordi filmen er såpass vellaget og har noen små øyeblikk som gjør den underholdende nok uten å klappe helt sammen. Jeg er også litt interessert i å se hvordan Chaplin tenker å avrunde filmen, selv om den ikke er like klassisk som jeg skulle ønske. Med andre ord er dette absolutt ikke snakk om noen klassiker fra Chaplins hånd og sikkert en grunn til at filmen ikke var med i hans DVD-samleboks som jeg hadde i heimen.

[ Kan blant annet leies på Blockbuster.no i skrivende stund ]




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- A King in New York - Chaplins siste hovedrolle blir et passe verdig punktum
- Limelight - Gammel lærer ung om magien i rampelyset...
- Monsieur Verdoux - Annerledes Chaplin som en mørk dramakomedie
- Diktatoren - Joda...
- Modern Times - Chaplin gir oss satire fra samfunnet på 1930-tallet
- City Lights - En rørende, morsom og tvers gjennom herlig film!
- The Circus - Chaplin i sirkusmanesjen...
- The Gold Rush - En av Chaplins morsomste filmer...
- A Woman of Paris - Chaplinfilm uten Chaplin...
- The kid - Enkel historie men stor filmmagi

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,2 av 6 - 16 stemmer)

Kritikker i media

  • Grevinnen fra Hong Kong
  • Combustible Celluloid
  • Mountain Xpress
  • Derekwinnert.com
  • Filmcritic.com
  • BobaFett1138.blogspot.com
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • EmanuelLevy.Com
  • Verdens Gang
  • Arbeiderbladet
  • film.thedigitalfix.com
  • Boulder Weekly

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2021 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.