Anmeldelse av Fish Tank, engelsk (britisk) film fra 2009

Drama Spilletid: 123 minutter

Fish Tank - Trailer 13.02.2010

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Strålende skuespill og en kjempefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.12.2020]

Den femtenårige ungdommen, Mia, har ingen venner, ingen jobb og går ikke på skole heller, men hun bruker dansen til å få ut frustrasjonen sin når alt annet føles som dritt rundt henne. Hun bor hjemme, sammen med en sliten moren og den frekke lillesøsteren. De holder til i en britisk forstad og en dag endres noe av at moren tar med seg hjem en ny elsker. Connor, er ganske annerledes enn de andre mennene til moren. Han tar seg tid til å snakke med Mia, og skryter av henne. En tilsynelatende god mann er kommet inn i livet hennes, men vil dette vare...

Filmen er god på å sette oss inn i rollefigurene. Gradvis får vi et komplisert bilde av hovedrollefiguren. Mia er en skikkelig bad ass-jente som skaller ned andre jenter, danser og bryter seg inn på eiendommer og bråker med bad boys som truer henne. Det er vondt å se barn på 10 til 11 år drikker sider og røyker tobakk. Med andre ord får vi malt et bilde at et belastet miljø du ikke vil noen barn skal vokse opp i.

Dette er et veldig solid rama. Filmen er interessant hele veien. Liker konseptet og historien i filmen. I handlingen er det mange som viser seg å være ganske annerledes enn det man først tror og man vet ikke helt hvem man kan stole på. Det gjør at man får en litt uggen følelse mot slutten av filmen når noe skjer som ikke skulle skjedd. Vi følger hovedpersonens kamp for tilværelsen, som endrer seg hele veien etter nye ting hun roter seg bort i. Det gjør filmen svært interessant å se.

Filmen er regissert av Andrea Arnold som debuterte med filmen ‘Red Road’ i 2006. Arnolds filmer minner en del om filmene til den britiske Ken Loach, kjent for filmer som ‘Kes’ 1969 og ‘Jeg, Daniel Blake’ fra 2016. Andrea er med på å fornye den britiske kjøkkenrealismen med god kunstnerisk vri og ‘touch’. Her har hun laget en film som makter å skape sympati for rollefigurene i deres belastede miljø. Liker hvordan filmen føles både vakker og fær på samme tid. Det blir det ofte god film av, og noe juryen i Cannes la merke til da filmen fikk pris der i 2009. Det hele har også solid fotoarbeid med håndholdt stil og fiffig bruk av musikk i filmen.

Skuespillet er mesterlig gjennomført i filmen. Michael Fassbender er som vanlig en krumtapp på film og spiller en rolle han får brynt seg litt på som moren til hovedpersonens kjæreste. Men det er faktisk Katie Jarvis som står for den største skuespillerprestasjonen i filmen. Hun er bare 17 år gammel og amatør innen skuespill. Jarvis gjør sin første filmrolle så overbevisende at du føler hun eier filmen. Og hun har ingen lett rolle å spille i en meget intens kvinnerolle som preger filmen. Og Jarvis og Fassbender får en del med å gjøre med hverandre i filmen etter hvert som spenningen mellom rollefigurene deres utvikler seg.

Filmen stikker seg godt ut i mengden og det er bra driv i den. Liker også at filmen føles realistisk ut til fingerspissene. Filmen utvikler seg også litt rart og blir mer voldsom enn du først tenker. Desperasjonen står i sentrum og dette er noe som virkelig engasjerer stort. Handlingen skildrer et miljø der du skjønner at det ligger sterke forhistorier bak hvordan rollefigurene er blitt som de har blitt. Om du liker spennende og virkelighetsnære dramaer, er dette noe du bør prøve deg på, fordi dette oser av britisk kvalitet allerede fra første scene og frem til rulleteksten setter inn. En virkelig god film er dette virkelig blitt, som det er vel verdt å få med seg.

- ... swimming in a fish bowl day after day...

22.01.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Det er på ingen måte en dårlig film, altså, så jeg syns absolutt du bør se den :) Burde kanskje lagt til at fireren er sterk.
22.01.2011 sier Pål Frostad: Forventningene mine til denne filmen ble litt skrudd ned av din anmeldelse, men er det er sikkert bare bra så jeg nesten ikke kan bli skuffet. For se den skal jeg uansett, må bare finne ut når ;)

• Fish Tank
  • Haugesunds Avis