Anmeldelse av James Bond - Tomorrow Never Dies, engelsk (britisk) film fra 1997

Action, Thriller, Eventyr Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 15 år

Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.08.2009]

Mediamogulen Elliot Carver ønsker å sette stormaktene England og Kina opp mot hverandre. Men da han synker et britisk britisk krigsskip og får det til å se ut som om det er kinesiske jagerfly, er freden i fare. James Bond blir satt på saken for å forsøke å holde på verdensfreden...

Filmen begynner i godt driv med at en rakett blir avfyrt litt for kjapt mot et våpenmarked for terrorister på den russiske grensen. Vår mann James Bond er også der og klarer å rydde opp situasjonen. Han flyr ut atombombene som kunne skapt en stor krise om de hadde sprengt. James Bond blir imidlertid satt på sitt noe viktigere oppdrag etter hvert. Det er oppdraget for å forsøke å unngå å tredje verdenskrig. Han får 48 timer på å undersøke før hevnaksjoner mot kineserne settes i gang.

Filmen inneholder elementer som en spesiell bil med mye snacks i og en veldig nyttig mobiltelefon som blant annet kan styre bilen. Vi møter på stealthskip og vi skal på pressekonferanse. Bond besøker Kina og får en ellevill motorsykkeljakt. Det blir selvsagt mye eksplosjoner og raketter avfyrt.

Pierce Brosnan er tilbake med sin andre James Bond-film i rollen som den tøffe superagenten. Jonathan Pryce (Kjent fra Pirates of the Caribbean-filmene) spiller rollen som den kyniske mediemogulen Elliot Carver. Vi treffer også det velkjente fjeset Vincent Schiavelli (kjent fra blant annet Gjøkeredet) som passer perfekt godt inn i rollen som leiemorderen Doktor Kaufman som forsøker å ta Bond av dage.

Teri Hatcher fra Lois & Clark en av bonddamene i denne filmen. Men den mest profilerte Bond-damen er det Michelle Yeoh (Snikende Tiger, Skjult Drage) som står for. Desmond Llewelyn er tilbake nok en gang til å spille gadgetmannen Q. Judi Dench er tilbake sammen med Brosnan som hans overordnede M. Samantha Bond er i rollen som den alltid tilstedeværende Moneypenny.

Regissøren for filmen heter Roger Spottiswoode og har foruten denne filmen, laget 'Den sjette dagen' med Arnold Schwarzenegger som sin mest profilerte film. Tomorrow Never Dies er basert på en bok av James Bond forfatteren Bruce Feirstein som også stod for manus for filmen. Bondsangen er det Sheryl Crow som framfører.

Filmen er mer intens enn sin forgjenger GoldenEye med mye action og spenning, men det hele blir kanskje litt for vilt innimellom. Skurken er ond og er ute etter å leke med verden, slik det ofte er i Bond-filmer. Denne filmen glimter til innimellom med noen rikitge elementer for Bond-filmer, men alt i alt blir det for ujevnt. Slutten er også med å trekke ned inntrykket en del. Originaliteten er også ikke helt til stede i denne filmen som innehar de fleste klisjeer i læreboken og det gjør at en blir litt mer likegyldig. Filmen er dog litt artig fram mot midten av filmen. Dette er jo tross alt James Bond det er snakk om, og den er fult severdig.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Ripley Under Ground - Ripley er skruppelløs og tar over rollen som hip kunstner
- Den sjette dagen - Fremtidsverden med ulovlig kloning av mennesker
- Stopp! Ellers skyter mamma! - Stallone i trøbbel
- Terror Train - Halloween på et tog!

• nationen.dagenstv.com

Storbritannia, USA

Engelsk, Tysk, Dansk

United Artists, Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.