Anmeldelse av Cast Away, amerikansk film fra 2000

Drama Spilletid: 143 minutter Aldersgrense: 11 år

Flott drama som innehar mange kvaliteter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.08.2009]

Chuck er en veldig opptatt mann som har litt flaks i all uflaksen. Han klarer nemlig å overleve en flystyrt, men den dårlige nyheten er at han nå befinner seg på en liten øde øy, vanvittig langt fra folk. Det blir en strabasiøs affære for å overleve for den byvante mannen...

Chuck Noland er en mann som lever et travelt liv med en vikitg jobb. Han har ikke tid til å feire julen med kjæresten en gang, og må prioritere jobb istedetfor. Men flyet han reiser med kommer ut for dårlig vær og må nødlande over Stillehavet. Chuck klarer seg gjennom flystyrten og karrer seg opp på en flåte. Da han våkner neste dag er han fløtet i land på en liten øy. Der må han klare seg på alt han finner fra flyet og andre saker fra øya han befinner seg på. Tilværelsen er ikke så enkel når man lever så primitivt og helt alene...

Tom Hanks spiller hovedrollen som Chuck Noland og det gjør han mesterlig. Det er en veldig god prestasjon å underholde folk når man ikke har noen medspillere å støtte seg på. Det er ikke rart at denne prestasjonen ble lagt merke til av Oscarkomiteen som til slutt nominerte ham til Oscar for beste mannlige hovedrolle. Vi treffer også på hans kjæreste i alltid så velspillende Helen Hunt.

Regissøren av denne filmen heter Robert Zemeckis og viser med denne filmen at han er kapabel til å lage flere gode filmer. Vi kjenner han fra filmer som Tilbake Til Framtiden-filmene, Hvem Lurte Roger Rabbit? og monsterhiten Forrest Gump. Sist gang Robert Zemeckis samarbeidet med Tom Hanks var i Forrest Gump som resulterte i 13 Oscarnominasjoner. Denne filmen er ikke like vellykket, men må sies å være en flott film som resulterte i 2 Oscarnominasjoner.

Dette er en flott film som innehar mange gode elementer som gjør at en blir underholdt. Det er en enkel men sterk historie som Tom Hanks virkelig klarer å gjøre til et fantastisk enmannsshow. Vi får her se en bra realistisk Robinson-film som rører deg og får deg til å virkelig få medfølelse med denne strandede mannen som forsøker så godt han kan å overleve. Om man liker gode dramafilmer er dette en film å anbefale som til tross for sine 2 timer og 20 minutter ikke virker lang i det hele tatt.

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Julen er her!
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

30.08.2009 sier Andreas Strømmen: Bra skrevet, Pål! :)
30.08.2009 sier Pål Frostad: Dette er en utrolig bra prestasjon av Tom Hanks i hovedrollen som den strande Chuck Noland. En veldig god film er dette blitt som virker på flere plan. Godt drama!
16.07.2009 sier Pål Frostad: Jeg har virkelig hatt lyst til å se denne filmen lenge. Men nå må jeg virkelig får fingen ut å se den. Tror jeg skal få den med på neste bestilling av DVD-er.
16.07.2009 sier Andreas Strømmen: Dette er seriøst en av de BESTE filmene jeg NOEN gang har sett! Utrolig bra manus!

• Cast Away
  • Filmredaksjonen NRK
  • Filmjunkie.blogg.no

Engelsk, Russisk

20th Century Fox, DreamWorks SKG, Playtone Co., ImageMovers

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»