Anmeldelse av Intruder, amerikansk film fra 1989

Grøsser, Thriller Spilletid: 83 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Skrekkfilm - Les flere.
- Kultfilm - Les flere.

Underholdende rakker av en slasherfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.11.2020]

En bølle ankommer et kjøpesenter og begynner å true betjeningen og kunder. Bøllen gir seg dog ikke og kommer seg løs og gjemmer seg i kjøpesenteret, men blir til slutt kastet ut. Han heter Craig, og har visst nok vært sammen med en av de pene jentene som jobber på kjøpesenteret. Det sies han har blitt gal og han gir seg ikke så lett. Og siden kjøpesenteret skal legges ned, så skal de gjøre butikken klar til utsalg av alle varene. Men en morder går løs på senteret om natten og er nådeløs med personalet...

Intruder begynner med en nesten fullmåne og en veldig kul stemningsskapende musikk som oser av 1980-tall med både synth og spisse trommer som effekt i scenen. Allerede der får jeg litt godfølelse og gleder meg litt til resten av filmen. Selve handlingen hørtes ikke særlig spennende ut, men likevel føles filmen bra gjennomført og annerledes som slasherfilm. Vi antar også at vi vet hvem morderen er, men vi vet ikke helt sikker hvem det er, siden filmen ikke avslører hvem som lurer i mørket og tar ut en og en av de som jobber i kjøpesenteret. Mot slutten blir det litt av en kamp for å overleve.

Liker hvordan filmen er skrudd sammen. Filmen klarer til og med å holde flyten i de mindre intense scenene. ‘The Intruder’ har også flere lureskrekkscener. Liker umiddelbart kreativiteten med kameravinklene og de kule kameraføringene fra handlevognen og oversiktsfotoet fra kjøpesenteret. Og slikt filmknask er filmen også velsignet med hele veien. Det skaper en siste ekstra spiss på filmen og den føles frisk, kreativ og kul. Skuespillet er ikke heller så ille til en slik film å være. Kjemien mellom skuespillerne er også litt tilstede. Castet har både sjarme og utstråling, selv om dette aldri blir i nærheten av Oscarvennlig.

Verdsetter hvordan filmen utvikler seg. Konseptet er jo såre enkelt, men du verden som filmen klarer å overraske likevel. Filmen blir også mer og mer skrudd til og føles både brutal, skremmende og ekkel i det du får se av skrekk. Liker at skrekksekvensene føles meget effektive og bringer frem det beste i filmen hele veien. Drapsscenene er ganske så kule, varierte og gjennomførte. Effektene er også ganske solide og gjør jobben sin på sitt sjarmfulle praktiske vis. Scenen med øyeeplet nede i et glass med oliven er både nasty og tøft på samme tid. Det blir også mye blod og gørr i filmen.

Jeg verdsatte filmen ganske bra, og er en ganske annerledes slasherfilm. Den er svært underholdende og leverer varene sine veldig godt. Likevel er ikke filmen helt perfekt og har noe å gå på på enkelte punkter. Men om du liker slasherfilmer er dette noe du ikke bør la gå fra deg, med masser av blod og gore. Alle ‘killsa’ er oppfinnsomme, både i utførelse, og selve effektene som ligger bak dem. Det er også en rå humor innbakt i filmen og det hele er ganske så underholdende. Jeg ruller en meget solid firer på terningen for en film som er oppe å lukter på femmeren med flere anledninger.

Terningkast: 4+ eller 7 av 10

- My Name Is Modesty - A Modesty Blaise Adventure - Klarte aldri å overbevise meg
- From Dusk Till Dawn 2 - Texas Blood Money - B-preget og actionfylt vampyrgrøsser
- The Nutt House - En filmatisk vederstyggelighet!

• Intruder
  • Dvdtalk.com