Anmeldelse av Frøken Smillas fornemmelse for sne (Smilla's Sense Of Snow), svensk film fra 1997

Sci-Fi, Action, Kriminal Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Kald men tidvis vakker kriminalgåte

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.11.2020]

Alt starter med at seks år gamle Saihas blir funnet død i snøen. Den unge kvinnen Smilla Jasperson, skjønner umiddelbart at gutten ikke har dødd i en åpenbar ulykke. Det gjør at Smilla prøver å grave dypere i saken, som etter hvert fører henne mot et stort skruppelløst selskap som opererer på Grønland og ikke vil ha noe oppmerksomhet...

Filmen begynner med meget kule sneformasjoner på på Grønland i 1859. En meteoritt kommer til jorden og en inuitt prøver å rømme fra snøbølgen som kommer etter meteoritten treffer Grønland. Det er også mye visuelle effekter i åpningsscenen, som gjør at man tenker at dette må ha hatt en del mer budsjett enn jeg på forhånd hadde trodd. Og denne kule starten gjør at jeg får en veldig nysgjerrighet for hvordan dette vil fortsette.

Frøken Smillas fornemmelse for snø er en kriminalroman av den danske forfatteren Peter Høeg fra 1992. Og da vil jeg tro at boken er langt bedre enn filmen, for etter den kule starten går filmen inn i en litt dypere og mer innadvendt fase. Saken i seg selv er passe intrikat, men det hele henger ikke så godt sammen som jeg hadde trodd. Og selve mordgåten føles langt mindre viktig i filmen enn du først aner. Med andre ord er selve mysteriet ikke det kuleste med filmen. Vi får svaret også på mordgåten, men det er litt småsøkt og det er heller thrilleren som er spennende å følge heller enn svaret på gåten.

Regien er ved Bille August, kjent for blant annet Pelle erobreren som jeg virkelig digger. August er en dyktig regissør som har sansen for å lage filmadapsjoner av litterære verker. ‘Frøken Smillas Fornemmelse for Sne’ er dog en grei film, men ikke blant de aller beste til Bille August. Det er et kjølig preg på filmen, som selvsagt passer bra inn med både hovedrollefiguren, tittelen og ellers kriminalhistorien. Snøfotoet er direkte lekkert og nydelig skutt. Det er mye sne i filmen og ellers hvitdominanse i scenografien. Fotoet er godt gjennomført og har en bra helhet i seg som styrker inntrykket av filmen.

Dette er en kriminalthriller som kunne vært bedre utarbeidet, særlig med tanke på manuset i filmen. Det hele går litt sakte frem og kunne hatt høyere tempo, men jeg tror at regissøren lagde en film for de som har lest boken, noe jeg ikke har gjort. Dermed falt jeg av litt ved enkelte anledninger. Filmen kunne sikkert vært mer actionpreget også, men det er mer fokus på dramaet i Bille Augusts filmatisering. Synes filmen heller ikke blir så spennende som jeg forventet. Filmen ser også penere ut enn den føles interessant som thriller, det gjør at jeg får litt blandede opplevelser av filmen.

Filmen har mye bra med seg, og er inne på noe ved en del anledninger, men mangler det siste lille ekstra for at filmen skal taes helt til nye høyder opp i selskap med de virkelig store filmene. Synes også filmens slutt blir for spektakulær på en mer tradisjonell Hollywood-måte. Likte dog best karakterstudiet av hovedpersonen som en litt mystisk ung kvinne som virkelig gå ‘all inn‘ for å finne sannheten. Det kalde visuelle preget på filmen er også noe som løfter inntrykket. Men i det store og det hele er filmen ganske greit utformet og passe underholdende i all sin enkelhet. Likevel oppleves filmen som litt for overfladisk og at det mangler litt beskrivelser og elementer med den som kunne gjort dette litt mer allment akseptert. Skulle i bunn og grunn ønsket meg en større helhet i selve filmverket i samsvaret mellom det visuelle og manuset forøvrig.

- Pelle erobreren - Fattige svensker søker lykken i fremmed land

• Lawrence Journal-World
  • TheMovieReport.com

Sverige, Tyskland, Danmark

Engelsk, Inuktitut

Constantin Films, Bavaria Atelier, Det Danske Filminstitutet, Greenland Film Production, Smilla Film A-S, Nordisk Film- & TV-Fond