Anmeldelse av Black Summer, amerikansk tv-serie fra 2019

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Horror. Horror er best.

[Skrevet av: André Fensholt Jølsen, Dato: 17.11.2020]

Zombier. Jeg elsker zombier!

Vi blir introdusert for flere forskjellige mennesker fra forskjellige bakgrunner.
Det er en fin miks av personligheter.
Noen overlever - og noen ender opp som snacks for zombiene.

Ja, jeg elsker zombier. Har gjort det i... 30+ år.
Jeg tror at min spede start var med Fulci's Zombie Flesh Eaters og Romero's Day of the dead.
De ga mersmak. Jeg har sett haugevis siden den tid.

Favoritten er nok den fantastiske Dawn of the Dead fra herrens år 1978.

Det er dog 0 tvil om at det er mye søppel der ute. Filmer/serier med altfor lavt budsjett, bedritne effekter og c-skuespillere.
Mange av de som er dårlige har dårlige dataeffekter. En ting er halvdårlige latexgreier, men det er (synes jeg) verre med råtten CGI.
Jeg stoppet å se Z Nation pga for mye dårlig CGI.

Min anmeldelse må sees litt med tanke på at jeg elsker skrekkfilmer/serier.
Eller, kanskje bare litt. Min samboer likte (i likhet med meg) denne serien svært godt.
Anmeldelsen bygger forøvrig på de 4 første episodene

Zombiefilmer ble plutselig stuerent når Walking Dead-serien slo an for fult.
Det var moro det der, det var en serie full av blod og gørr som ikke bare slo an hos horrorfansen. Takket være den serien har det kommet bøtter og spann med zombiefiler/serier.
Som sagt, ikke bare gull - men mye fin-fine greier også.

Det er ikke lett å finne på nye ting når det er laget SÅ mange zombiefilmer/serier, men Black Summer er faktisk et ørlite friskt pust i genren.

Vi blir introdusert for et par som har en unge. De er i en forholdsvis stressende situasjon. Det skal evakueres bort i fra et område som er på vei mot å bli oversvømt av zombier. Ganske tidlig i den første episoden tenkte jeg at dette, dette var intenst!
Det er selvfølgelig ikke like spennende hele tiden, men serien har et fin-fint driv.

Jeg kunne ønsket meg enda mer gore (noe jeg aldri får nok av). Det er en del av det, men det er heller den klaustrofobiske stemningen som driver filmen.

Her er det (foreløpig) mye mindre drama en i Walking Dead. Walking Dead var bra den, men (unnskyld) en del av episodene var et langt gjesp.
Walking Dead-spisodene var som en berg- og dalbane. Alt fra ekstremt bra episoder til meget kjedelige greier.
Walking Dead var stort sett bra, men de kunne ha luket ut litt av de stille greiene. Synes jeg.
Det WD hadde som Black Summer (så lang) ikke har er ekstremt karismatiske bad guys.

Effektene er stort sett bra i Black Summer. Det er noe CGI, men aldri sånn at jeg sitter og vrir meg i smerte.

Tilbake til historien. Jeg like rmåten filmen er bygd opp på. Man får en del bakgrunnshistorier, men aldri (for) mye. Her passer det fin-fint.
Serien er delt opp i små episoder med overskrifter. Dette var en kul greie!
Måten ting ble flettet litt og litt sammmen på falt smak hos meg.

Hva er negativt da?
Ok. Hvorfor i svarte hel**te går noen folk rundt utenn noen form for våpen? Om man er 100% klar over at en kjøtteter kan sprette frem rundt hvert et hjørne hadde jeg plukket opp noe. Selv en planke hadde vært bedre en bare hendene. Det finnes faktisk en mellomting mellom bare hender og et skytevåpen.
En ting til. Om man løper igjennom rom etter rom på flukt - hva med å lukke døren etter seg når kjøtteterene nærmer seg?

De negative tingene ødelegger ikke serien. Det er bra driv, og jeg liker karakterene. En fin-fin blanding av hyggelige folk og skikkelig drittsekker.
Trusselen er der stort sett hele tiden, og det blir forholdsvis liten tid til å slappe av.

Serien går på Netflix. Det er en sesong ute, og det skal komme en til. Jeg gleder meg til å se mer.

USA, Canada