Anmeldelse av Bean: Den Store Katastrofefilmen (Bean), engelsk (britisk) film fra 1997

Komedie Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 7 år

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Mr. Bean fungerer fint på film også...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2020]

Mr. Bean jobber for et kunstgalleri i England og er en lite ansett type, og da galleriet skal sende en mann til USA fra deres galleri, velger de Bean, da ingen av de andre vil. I USA blir Bean mottatt som en kunstekspert av de helt store. Bean må holde en tale om et av Amerikas store malerier, 'Whistlers Mother'. Mr. Bean er selvsagt ingen kunstekspert, og Bean klarer til og med kunststykket å tukle med maleriet, og da er plutselig Bean ute å kjører, på mer enn bar det kunstneriske planet...

Bean er en veldig artig figur å basere en film på. Han er en ganske rar og lite smart type som alltid roter seg bort i trøbbel for sin alt for barnslige væremåte. Men selv om Bean er ganske barnslig er han en god fyr på bunn, som prøver å gjøre det rette. Manuset i filmen er ikke allverdens, men likevel synes jeg filmen ikke er så verst. Det er dog noe igjen til all humoren fra den sykt kule TV-serien i kortfilmformat.

Denne filmen har mye humor å spille på til en hver tid, som gjør at filmen fungerer. Og det til tross for at hovedrollefiguren er ganske taus av seg nesten som en stumfilmkarakter. Det er derfor veldig viktig at rollefigurene rundt Bean fungerer og server humor til Bean når han er i bildet. Det er mye fysisk humor for Rowan Atkinson å boltre seg med på samme måten som de store stjernene i Hollywoods barndom utførte alla Chaplin og kompani, og Atkinson viser seg som en Gudebenådet komiker i denne filmen, men dessverre er ikke filmen like god i seg selv.

En del av spøkene er ganske morsomme, men så drar andre spøker mer ut. Og de spøkene som skal binde historien sammen er ikke like solide. Likevel er filmen godt severdig og ganske moro for komedieelskere, men ingen høydare for Bean-fansen, fordi den genierklærte TV-serien er såpass mye mer gjennomarbeidet og får frem det aller beste i Bean, som filmformatet ikke klare å gjennomføre på samme måten.

Regien er ved Mel Smith, bedre kjent som en del av den britiske TV-komiker-duoen Smith & Jones. Han gjør en ganske bra innsats med regien. Du får en ganske så usannsynlig og rar buddyfilm utenom det vanlige. Hvis du klarer å leve deg litt inn i filmen er dette ganske moro og svært underholdende. Liker at komikken er såpass godhjertet, varmt og passe uskyldig i stilen. Filmen føles litt strekt ut i forhold til de korte episodene av TV-versjonen, og det at Bean er så fåmeldt, krever mer av Rowan Atkinson som skuespiller, men det begrenser også moroen litt.

Alt i alt er dette en ganske lovende filmatisering av en av de mest kjente og kjære humorkarakterene du kommer borti. Det er rett og slett vanskelig å mislike Mr. Bean, og det gjelder også denne filmen. Vi blir dog viet mer tid til rammehistorien enn selve komikken, som ikke kommer like tett som man ønsker det hele veien. Likevel er dette en bra vellykket film for fansen. Du vil også le av det filmen gir deg, med den merkelige rollefiguren, som på snålt vis får deg til å humre i det vide og brede. Og humoren er kanskje også enda tørrere enn vanlig, og det skaper nok noe utfordring til mange som ikke liker åpenbar humor, men filmen klarer å overraske noe innimellom. I det store og det hele er dette grei skuring i en film som lykkes langt på vei, selv om dette aldri blir noe mesterverk på noe vis, bare veldig folkelig.

• Bean: Den Store Katastrofefilmen

Storbritannia, USA