En ung og uskyldig kvinne gifter seg med en mystisk millionær ved navn, Max de Winter. Hun blir med ham til hans gods i Cornwall. Men på godset hviler det en konstant skygge av Winthers nylig avdøde kone, Rebecca. Og Rebecca har til og med et eget avstengt rom på godset med utsikt over sjøen. Og husholdersken prøver å holde Rebeccas ånd i huset og liker ikke den nye konen til godseieren. Det viser seg at Rebecca skjulte mange hemmeligheter som ikke noen likte å innrømme. Det er duket for litt av et drama når den nye kona prøver å finne ut av hvem Rebecca var og hva hun betydde for alle på godset...
Hitchcock er en av mine ynglingsregissører og dette var en av de filmene jeg har spart på lenge og ikke sett. Alt er ganske annerledes enn den mer typiske Hitchcockfilm. Filmen nevnes aldri eller sjeldent i Hitchcocks filmografi, men er likevel en stor film, selv om den ikke føles så opplagt ‘Hitchcocksk’. Men igjen tar Hitchcock utgangspunkt i en bok han lager film av. Det er Daphnes de Mauriers berømte bok med samme tittel som filmen som her blir filmatisert. Filmen ble også kronet med to Oscarpriser, som gjør dette til den eneste Hitchcock-filmen som klarte å dra hjem en statuett for beste film.
Filmen føles som et ganske klassisk drama av den gode, gamle sorten. Vi merker at filmen føles bra påkostet, og dette var Hitchcocks første film i USA. Fotoarbeidet er også meget gjennomført som det pleier å være i Hitchcockfilmer. Denne gangen er alt velbalansert i en sort og hvitt-stil som virkelig kommer til sin rett med både kameravinkler og perspektiv. Fotoarbeidet er med andre ord helt upåklagelig og ser utsøkt ut, selv på DVD-versjonen av filmen som jeg kjøpte på play.com en gang i tiden.
Plottet er ganske passende til å basere en film på. Dette minner litt om Askepotteventyret og du får en god historie med ypperlig skuespill i de vitale rollene. Både Laurence Olivier og Joan Fountaine spiller svært stødig i filmen og bærer dette frem som et solid kapittel. Liker at filmen har en del mystikk i handlingen og den unge kvinnen i front er heller ikke navngitt i filmen som er lagt opp som en gotisk thriller med litt guffen spøkelsesaktig stemning. Og filmen har bra med tvister underveis og det er ikke lett å se hvor handlingen vil ta veien. Og rundt en halvtime igjen av filmen kommer mye vital info til syne.
Filmen mangler som sagt noe av Hitchcocks signatur, lekelyst og humoristiske sans. Likevel er filmen ypperlig laget, med et nærmest perfekt fotoarbeid til en slik film, en mystisk bakgrunn med dobbel bunn og samt med et godt drypp av romantikk med på kjøpet. Dette er med andre ord mer gravalvorlig og dystert enn du er vant til fra Hitchcock. Slutten er også noe som leverer varene i en ende som er skiller seg fra bokens.
Konklusjon
Alt i alt leverer filmen. Du får et passe tilskrudd plott med mange overraskelser mot slutten. Filmen er meget bra laget på det tekniske, selv om man merker at dette er laget i et studio med mye kulisser. Men etterhvert tenker man ikke noe videre over det, særlig siden Hitchcock er så god på å skreddersy kameravinkler og få bildet til å skinne til en hver tid. Det er også et mysterium i filmen og det vies en del tid. Det er kanskje ikke like opp i dagen som vanlig, men etterhvert får vi løsningen på hvordan alt henger sammen. Og selv om dette ikke er en tradisjonell Hitchcockfilm, så bør du utforske hva filmen gir deg, og da særlig om du liker eldre klassisk film.
Selznick International Pictures