Anmeldelse av You Should Have Left, amerikansk film fra 2020

Drama, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 93 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Interessant, men altfor gjenkjennelig thriller

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 13.11.2020]

Regissør og manusforfatter David Koepp gjenforenes med to ting han lykkes rimelig godt med tidligere: thriller-sjangeren og Kevin Bacon. Sist gang var i filmen «Stir of Echoes» som er en ganske undervurdert thriller i samme gate som «The Sixth Sense», men denne gang er det bare delvis at de lykkes i sitt forsøk med å skremme og samtidig rote litt rundt i hodene våre.

Theo (Kevin Bacon) har bestemt seg for å ta en ferie fra hverdagen sammen med skuespillerkona Susanna (Amanda Seyfried) og datteren Ella (Avery Tiiu Essex). Ferieturen går til et tilsynelatende idyllisk og isolert hus i Wales hvor de skal koble helt ut. Men huset er ikke så flott og fint som det først virker som når Theo etter litt oppdager skjulte rom og ting som ikke stemmer. Dette blir starten på et mareritt og et hus som nekter å la dem dra derfra.

Blumhouse har gjennom flere år produsert skrekkfilmer, grøssere og thrillere som i stor grad har vært med på å redefinere sjangerne som har underholdt og moret filmelskere gjennom mange år, og som også føltes å stange litt i veggen de siste årene. Men det er ikke alltid de treffer innertier og med «You Should Have Left», har de litt mer stang ut enn de har stang inn.

Samspillet mellom trekløveret som bærer filmen er rimelig godt og dynamikken dem imellom er sterk og velfungerende. De har tydelige stemmer og fungerer godt når de har scener sammen, men det er likevel når Kevin Bacon er helt alene med sine negative tanker som gjør at filmen er mest på topp. Det er sterke linjer til det forrige Koepp/Bacon-samarbeidet som var «Stir of Echoes», og på en litt rar måte var det nesten som å se en oppfølger via måten regissør David Koepp instruerer og lager denne thrilleren. Og det er tydelig at thriller er sjangeren hvor Koepp gjør det best, og det er godt å se at han returnert til denne sjangeren etter mindre suksessfulle komedier som «Ghost Town» og den forferdelige «Mortdecai».

Det som gjør at denne filmen ikke fungerer så godt som den kunne ha gjort er at den bruker litt for lang tid til å komme ordentlig i gang, og når den først setter opp tempoet så er det over på et blunk. Samtidig så er den relativt god med å skape en fin ramme som gjør at jeg klarer å bli med på det mystiske som skjuler. Likevel er Koepp altfor generøs med hva han gir bort tidlig i filmen, slik at det som skal komme som en overraskende tvist blir et antiklimaks uten like. Nok en gang er det noe han har gjort før i både «Stir of Echoes» og «Secret Window», men i begge de filmene fungerte det bedre selv om man også der kunne se litt av hva som skulle komme.

«You Should Have Left» er nok best når den gjør minst mulig, og gjerne i de små øyeblikkene når Kevin Bacon får lov til å bli skremt helt alene. Kanskje er også jeg litt generøs, slik som Koepp, men terningkast 3 virker som en rimelig og fair karakter for denne Blumhouse-produserte filmen.

USA, Storbritannia