Anmeldelse av Aldri mer 13!, norsk film fra 1996

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film

Norsk tenåringsdrama fra 1990-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2020]

Rikke er tenåring og kommer på skolen for å oppdage at en ny jente har fått hennes faste plass i klasserommet. Det tar Rikke ille opp og føler hun taper ansikt. Dermed utvikler det seg til et bittert konkurranseforhold mellom Rikke og den nye jenta, Bea. Det hele ender med at de nesten brenner ned skolen og stikker fra ugjerningen. Og dermed er spillet igang der Rikke forsøker å ta igjen på Bea med å prøve å snappe kjæresten hennes, og Rikke føler Bea skjuler noe for henne...

Filmen er greit laget. Det er nemlig mye sterke farger og en skikkelig 90-tallsfealing over musikken med klær frisyrer og ellers stilen i hjemmene og på skolen. Du får også utpreget 90-tallsmusikk med ekstremt raske rytmer på bassen i musikken. Kameraføring er grei med tradisjonelle vinkler og fine bildeutsnitt, men uten å blåse oss helt av banen. Liker noe av fargebruken og ellers hvordan filmen er lagt opp.

Alt er regissert av Sirin Eide som på den tiden filmen kom ut hadde TV-regi på såpeserien ‘Familiesagaen de syv søstre’ og senere også ‘Soria Moria’ og ‘Berlinerpoplene’. Det er med andre drama hun har penslet seg inn på, men her mer et ungdomsdrama. Og filmen klarer seg bra den, i alle fall da den var ny, men i konkurranse med mye av de nyere norske ungdomsfilmene, har dette mindre driv og er ikke fullt så severdig for ungdom nå for tiden, men heller mer nostalgi fra nittitallet.

Skuespillet føles litt stivt, men ikke så ille som man kanskje ville tro og Sofie Cappelen klarer seg ganske greit i front og det hun ikke har på utpreget skuespillertalent tar hun utvilsomt igjen på sjarme. Noen replikker blir også litt påtatte og kunstige, men det er småting i den store sammenhengen. Det er mye kjente norske skuespillere fra film, TV og teater i filmen. Disse er med på å krydre filmen.

Dette er en film med mye drama og litt komikk med på kjøpet. Handlingen er fint skrudd sammen, men filmen kunne med fordel hatt mer tempo og moment. Det gjør at filmen halter noe etter dagens standard, men likevel er dette fullt severdig og du får en del fine, morsomme og spennende øyeblikk. Filmen gir deg også litt livsvisdom som at du må være den du er og stole på at det er nok. Det er også litt kult at filmen beskriver godt den følelsen det er å være ung og utforske det å bli mer og mer ‘voksen’.

Alt i alt er dette en ungdomsfilm som gir deg noe av det du forventer av en norsk film fra 1990-tallet. Det er en veldig utpreget 1990-tallsfealing over filmen og dette fremstår som et bra dokument over en svunnen tid. Filmen kunne vært bedre fortalt, men klarer å engasjere meg godt på vei. Det er mer å gå på i måten manuset utspiller seg på også, selv om dette heldigvis ikke faller i fellen og føles overdramatisert. Om du likte Aldri mer 13 da du var yngre eller bare vil se den, så er det bare å komme seg på biblioteket og låne den på DVD.

Terningkast: 4-

• Aldri mer 13!