Anmeldelse av Hubie Halloween, amerikansk film fra 2020

Komedie, Familie, Mysterie, Fantasi Spilletid: 102 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Komedie - Les flere.

Fjærlett skrekk og banal humor med bra Halloweenfealing

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.10.2020]

Hubie er ikke den mest populære fyren i Salem, i Mass. Men når Halloween blir virkelig skummel, legger denne godhjertede lettskremte karen seg i selen for å holde byen trygg. Det viser seg at det går løs en morder i byen, og ingen vet hvem denne farlige personen er...

Dette er nok en film skapt som samarbeid mellom Netflix og Adam Sandler. Sandler er visst en av de mest populære Hollywood-stjernene i verden, og ikke vet jeg hvorfor nå lenger. Han hadde sine glansdager, men det er lenge siden Sandler sist var morsom. Han har dog gjort det greit som seriøs skuespiller i noen filmer som ‘Uncut Gems’ fra 2019, som undertegnede faktisk digget, og som også er et samarbeid med Netflix.

Det er Adam Sandler som spiller tittelfiguren, Hubie. Sandler gjør seg veldig til og drar en Water Boy-aktig rollefigur med vridd fjes og rar stemme som nesten indikerer at det er noe alvorlig galt med ham. Det er litt trist at Adam Sandler er noe av det dårligste og minst engasjerende ved filmen, men Sandler klarer dog å skape noe sympati med rollefiguren, men det er først etter at man har akseptert at den er meget kunstig og overspilt konstruert. Det er også mye kjente folk som Steve Buscemi, Ben Stiller, Kevin James, Ray Liotta og Rob Schneider i birollene i filmen, og det hjelper noe på resultatet.

Manuset i filmen er ikke superbra og spøkene veldig enkle. Det er til og med noen prumpehumor i filmen, som regel er det også et veldig dårlig tegn. Jeg ler dog litt innimellom av noen elementer av humor. Ellers er det en del slapstickhumor i filmen med tilhørende kostymehumor. Kevin James er morsom med pilotbriller og hockeysveis, men fremtoningen er morsommere enn resten av rollefiguren. Og etter at filmen er ferdig, så sitter jeg ikke igjen med så mange morsomme scener jeg husker. Det gjør at denne filmen er like raskt sett som glemt.

Filmen er dog ganske greit laget og produskjonsdesignet er passe vellykket til en slik film å være. Det er en del Halloween-fealing over filmen, og det redder mye av inntrykket. Filmen er ikke direkte skummel, men den er litt i det 'spooky' hjørnet. Kostymene er selvsagt på plass og en hel del rekke Halloweendekor er også tilstede. Det hele virker litt erkeamerikansk, slik vi alltid har følt at Halloween ser ut for oss som ikke er vant til det. Musikken har litt kule, elektroniske vibber med innslag av vanlig, mystisk symfoniorkestermusikk.

Hovedrollefiguren er veldig hjertevarm og det spilles det mye på i filmen. Liker verdiene i filmen som tar opp temaer som mobbing og det å være annerledes, med en moralpreken mot slutten. Og det at hovedpersonen blir både misforstått og mobbet, gjør at vi får mer og mer medynk med ham gjennom filmen. Filmen kan også passe skummel og morsom til at den passer til barn rundt skolealder, da det er 7 års aldersgrense på filmen.

Filmen er ikke supermorsom, men har noe sjarme likevel, men mer på det gjennomsnittlige plan. Vi får også et lite Halloween-mysterium med en morder som går løs og dette er nok det mest drivende plottelementet i filmen, selv om dette aldri blir særlig spennende av den grunn. Men filmen fungerer på et vis som lett underholdning og da særlig rundt Halloween. Vi får et innblikk i amerikanernes crazy Halloween-feiring med noe humor med på kjøpet. Så du kan trygt se filmen om ikke annet for å komme i Halloweenstemning.

[ Filmen kan du se på Netflix ]

- Sandy Wexler - Forsøk på Sandler-komedie om en eksentrisk manager
- The Do-Over - Er lykken å leve et dobbeltliv?
- Mr. Deeds - En Sandlerfilm midt på treet
- Lille Nicky - Djevelungen - Den snille djevelgutten som forsøker å redde jorda
- Heavyweights - Sommerleiren blir et mareritt for de overvektige

• CineXpress

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»