Anmeldelse av The Silencing, amerikansk film fra 2020

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 93 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Litt kjedelig thriller som leverer riktig atmosfære

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 30.10.2020]

Jeg har sett opptil flere thrillere som kan minne om «The Silencing», men da gjerne i litt bedre utgaver. Denne seriemorder-thrilleren er litt vel sparsommelig på alt det gode som kunne gjort dette til et svært hyggelig bekjentskap, men den klarer å levere en fin atmosfære som gjør at man svøpes inn i spenningen den bygger opp.

I et dyrereservat i skogen passer den tidligere jegeren Rayburn (Nikolaj Coster-Waldau) på slik at ingen jakter på dyrene, men når noen plutselig begynner å jakte på yngre jenter i skogen blir Rayburn og den lokale sheriffen Gustafson (Annabelle Wallis) en del av en katt og mus type jakt hvor en seriemorder hele tiden ligger et steg foran dem.

Av innledningen så skjønner man kanskje at dette ikke dreier som helt vilt innovative greier som kommer til å forbløffe deg, eller ligge tett under hjernebarken i en lengre periode. Dette er derimot en relativt enkel thriller som ikke heller forsøker stort på å være noe annet. Den forsøker kanskje å prøve noe litt nytt ved å forsøke på å ta i bruk et noe uortodokst våpen i en slik sammenheng, men ellers så er det akkurat det man kan forvente.

Skuespillet er heller ikke noe som står ut i mengden. Danske Nikolaj Coster-Waldau klarer seg OK og Annabelle Wallis kjører på med «den nyvalgte sheriffen som kanskje ikke er så A4 som hun begir seg ut for å være»-stilen det fulle. Det dukker også opp et par rollefigurer som man skjønner at man skal tro at står bak drapene, men i vanlig thriller-stil så er det kanskje ikke det opplagte valget av morder som filmen legger opp til. Disse rollefigurene bidrar også til å fylle opp rundt historien i filmen og tar historien videre gjennom diverse sjekkpunkter som man kunne krysset av for på en sjekkliste for «thrilleres ABC» om noe slik fantes.

Filmens største og beste punkt er atmosfæren. Den belgiske regissøren Robin Pront har med sin amerikanske spillefilmdebut laget en film som på sitt beste får meg dypt inn i filmens kjerne med spenning som hovedtemaet. Når vi befinner oss ute i skogen går det lett an å drømme seg bort og bli med dit filmen tar oss og det oser av den riktige typen atmosfære for å få oss i rett stemning. Her er Pront meget dyktig på å distansere oss fra den stereotypiske seriermorder-thrilleren og sette hele filmen i et bedre lys. Hadde vi bare befunnet oss i skogen og latt de små sideturene i historien være, ville filmen antagelig stått sterkere.

Ålreite prestasjoner foran kamera, svak historie og en fin atmosfære er altså fasiten for «The Silencing». Ikke noe stort, men en helt OK thriller er det. Terningkast 3.

- En middelmådig thriller

USA, Canada

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»