Anmeldelse av The Undoing - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2020

Drama, Thriller

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

The Undoing - Sesong 1: En severdig og god miniserie

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 28.10.2020]

The Undoing forteller historien om Grace Fraser (Nicole Kidman), en vellykket terapeut fra New York som lever et tilsynelatende perfekt liv med en hengiven ekteman (Hugh Grant), og en ung sønn med plass på den beste, minst prestisjetunge privatskolen i byen. Når Grace blir møtt med en rekke avskyelige avsløringer, faller hennes liv sammen på ett eneste øyeblikk. Var noe som helst i hennes liv ekte?

Den nye miniserien fra HBO er skapt av danske Susanne Bier og David Kelley og forteller historien om en familie som går i oppløsning. Serien er svært spennende, der skuespillet er i toppklasse. Historien er svært fengende og har en nerve som gjør at jeg bare vil fortsette å se. The Undoing er en severdig og god miniserie. Serien er et krimdrama der det psykologiske spillet er viktigere enn selve krimgåten, men som samtidig klarer å holde meg på tå hev i spørsmålet om 'hvem som gjorde det'.

Det er David E. Kelley, skaperen av 'Big Little Lies', som står bak serien som er regissert av Danmarks stjerneregissør Susanne Bier ('Bird Box' og 'The Night Manager').

Det er et perfekt liv som slår sprekker
'The Undoing' er basert på romanen 'You Should Have Known' av Jean Hanff Korelitz. Her følger vi det suksessfulle ekteparet Grace og Jonathan Fraser, spilt av Nicole Kidman og Hugh Grant, som begge har strålende karrierer. Grace er en svært god psykolog og Jonathan er barnekreftlege, med all status og heltedyrking som hører med det. Sammen har de sønnen Henry (Noah Jupe), som spiller fiolin og går på en prestisjetung privatskole.

Og i det fabelaktige huset sitt på Manhattan lever de sitt perfekte liv. Selv om Grace tror at ekteskapet deres er bra, får hun livet sitt snudd helt på hodet. Når moren til en gutt på Henrys skole blir brutalt myrdet, og Grace kommer i politiets søkelys, dras familien inn i etterforskningen. Denne historien i serien er svært god å følge med på underveis. Hvem er hvem og hvem har gjort det? Er spørsmålene vi som seere funderer på.

Et severdig krimdrama
The Undoing er det prestisjedramaet det ser ut som. Fotograf Anthony Dod Mantles utnytter New York til det fulle og gir kulissene all den plassen de fortjener i store utsnitt, men legger seg også nært på rollefigurenes ansikter når ting blir ubehagelig. Seriens aller største styrke ligger i det underliggende og hvem som er morderen, eller hvem vi tror det er. Jeg er rimelig sikker på hvem som er synderen i krimgåten da seriens første episoder ønsker å vise oss det, men fortellergrepet til Bier får meg til å tvile underveis. Hvem som manipulerer hvem er høyinteressant å bli vitne til.

Gnistrende godt skuespill
Seriens skuespillerprestasjoner er glimrende. Kidman, som alltid har vært god til å formidle et kaotisk indre, fremstår troverdig som medlem av en velpolert og glanset verden i fullt forfall rundt henne, men det er Hugh Grant som er seriens store stjerne. Grant er sjarmerende og manipulerende, sårbar og egosentrisk. Han overbeviser i alle ledd. Manusforfatter David E. Kelley har laget en skikkelig seriegobit, der både skuespill og krimgåten er svært severdig.

Serien kan kanskje virke litt treig for dem som er mest opptatt av krimgåten. Men man må se seriens ytre handling for å virkelig bli bergtatt. Samspillet mellom Grant og Kidman er troverdig, mens seriens nerve til å utforske mysteriet og dets indre mørke fanger i allefall min nysgjerrighet. Jeg liker nesten alt med denne serien. For til å være en HBO-serie har de gått litt ut av komfortsonen sin. Undertegnede satte stor pris på denne miniserien.

'The Undoing' er en god blanding mellom krim og drama, der krimgåten utforsker et mistenkelig dødsfall. Serien er ikke så dialogtung som mange andre slike serier er. Det er nok av spenning her til at historien fenger, og komposisjonene i bildene er fint satt sammen. Det er mye nærbilder av Nicole Kidman´s ansikt, der vi som seere skal undre på hva som foregår på innsiden av pannebrasken hennes. Så alt i alt er The Undoing er severdig og gnistrende god krim/drama.

Det er dog noen scener der jeg føler at ikke alt er brukt like mye tid på, som foreksempel den drepte. Her kunne Bier kanskje ha latt oss få litt mer tid med rollefiguren, for å forstå hvem hun egentlig var. Men siden dette er scener som sånn sett ikke irriterer nevneverdig, lar jeg det passere. Så 5 solide brikker på terningen for HBOs nye miniserie føler jeg er på sin plass.

The Undoing hadde premiere mandag 26. oktober og sendes ukentlig på strømmetjenesten HBO Nordic. Denne anmeldelsen er basert på sesongens 4 av 6 episoder.

• The Undoing
  • Financial Times