Anmeldelse av Kadaver, norsk film fra 2020

Drama, Grøsser, Mysterie

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Skrekkfilm - Les flere.

En film uten de helt store høydepunktene

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 21.10.2020]

En familie oppdager at de må betale for mer enn bare inngangsbilletten til et populært og merkelig middagsshow på et hotell under en postapokalyptisk hungersnød. Familien Jacob, Leonora og Alice hører at det skal bli satt opp et teater i nærheten, og de foreslår at de skal dra å se. Men vet de egentlig hva de går til?

Kadaver er strømmetjenesten Netflix sin aller første norskspråklige originalfilm, der et flust av kjente norske navn spiller hovedrollene. Vikings-stjernen Torbjørn Harr er med, det samme er 'The Impossible'-kjenningen, Gitte Witt, samt 'Den 12-mann'-stjernen Thomas Gullestad.

Kadaver er en psykologisk grøsser der orkestrert musikk virkelig er med på å sette oss seere inn i filmens handlingsmønster umiddelbart.
 Filmen er det mange her til lands som har sett frem til etter at de gode trailerne ble sluppet for en stund siden. Og ja, filmen har sine gode øyeblikk.

Filmen starter med at Leonora, Jacob og datteren Alice overhører at det skal settes opp et teaterstykke i nærheten av der de bor. Alice ønsker å dra, så familien pakker tingene sine å drar. Sjefen på dette teateret Mathias (Torbjørn Harr) er kanskje ikke den familien først tror han er. Han er selve overhode i forestillingen. Alle som besøker dette såkalte teaterhotellet må ha på seg masker som blir utdelt ved ankomst. Dette for at de ansatte skal vite hvem som ikke er skuespillere. Så kommer spørsmålet selv familien ikke klarer å svare på; Er dette et vanlig teater der alt bare er skuespill, eller er det virkelig ekte det som skjer underveis?

En veldig lovende start
Starten av filmen er ganske så spennende, der den mørke settingen og den stemningsfulle orkester-musikken lager en mystikk som gjør at du umiddelbart blir nysgjerrig på det som skal skje. Det som skjer i starten kommer veldig uforberedt på meg, noe som igjen gjør at filmen klarer å overraske på punkter mange andre grøssere idag ikke makter å gjøre. Grøssere idag er generelt lite skumle, fordi alt det som er ment å være skummelt ikke blir det. Det har en sammenheng med at det som skjer blir for opplagt. Man blir forberedt på når noe skjer. Kadaver skiller seg litt ut på dette punktet.

Mye av filmens handling er lagt til hotellet, der de besøkende plutselig begynner å forsvinne. Leonora (ofte kalt Leo i filmen), har på følelsen at noe mystisk er i ferd med å skje. Hun får dog ikke helt gehør fra Jacob, men når Alice plutselig forsvinner, begynner Jacob også etterhvert å ane ugler i mosen.

Kvaliteten faller underveis
Etterhvert som filmen skrider frem, synes jeg handlingen og fremdriften faller mye både spenningsmessig og kvalitetsmessig. Jeg synes heller ikke skuespillerprestasjonene holder helt mål. Alt blir ganske groteskt, der det er tydelig at Mathias er en fyr man gjerne holder seg unna. Kadaver er også en film der så og si alle snakker norsk. Det er nok ikke grøssere norske filmskapere i dag er mest kjent for å lage, men med Kadaver har regissør Jarand Herdal og filmens produsenter Espen Sandberg og Harald Zwart prøvd å endre på det. Et brukbart forsøk sådan. Torbjørn Harr, Thomas Gullestad, Gitte Witt og Tuva Olivia Remman gjør dog brukbare prestasjoner som filmens hovedroller.

Kill Buljo-stjernen Stig Frode Henriksen har også en liten rolle i Kadaver, uten å få mye tid på skjermen. Og akkurat det er synd, fordi han er faktisk filmens mest interessante figur. Dessverre er Kadaver en film som fort  kommer til å bli glemt etter du har sett den. Filmen bringer intet nytt til sjangeren, og filmens mørke setting ødelegger mer enn den hadde trengt. Hadde Netflix og Jarand Herdal våget å gå litt ut av komfortsonen, ville filmen blitt mye mer interessant å troverdig. Men Norges bidrag til grøsser-sjangeren er likevel et verdig og godt forsøk, så får tiden vise om filmen slår an internasjonalt. Undertegnede håper det, for filmen har potensiale, bare så synd at filmens handling er lite fengende. Kvalitetsmessig får filmen et terningkast 3 fra meg.

Jarand Herdal har laget film for Netflix, og det har han kommet brukbart utav. Et flust av kjente norske skuespillere stikker innom skjermen i Kadaver. Torbjørn Harr, Gitte Witt, Thomas Gullestad og Stig Frode Henriksen spiller filmens hoved og biroller. Handlingen i filmen er både mørk å dyster, noe som gjør at settingen og kameravinklingen i filmen halter litt. Så Kadaver har en lovende start, men midtveis sliter den. Slutten er troverdig nok til at den får en fin avslutning. Kadaver er med andre ord en interessant, men lite minneverdig grøsser-film.

Kadaver har premiere på Netflix torsdag 22.oktober
(Foto/Copyright: Netflix)