Anmeldelse av G-gjengen (G-Force), amerikansk film fra 2009

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 88 minutter

G-gjengen - Trailer 28.08.2009

Morsomme spesialtrente marsvin

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 25.08.2009]
’G.Gjengen’ er en familievennlig eventyrkomedie hvor en gruppe marsvin står i spissen for en spesialtrent dyregruppe som er opplært til å drive spionasje og gjøre oppdrag på vegne av den amerikanske stat. Bevæpnet med det aller siste innen høyteknologisk spionutstyr, oppdager de topptrente gnagerne at verdens skjebne ligger i deres poter. Sammen må de fire marsvinene Darwin, Blaster, Juarez og Mooch samarbeide med muldvarpen Speckles, som er data- og informasjonsekspert, for å redde verden fra undergang.

’G-Gjengen’ er Hoyt Yeatman første større regijobb og superprodusent Jerry Bruckheimers første 3D film. Yeatman har tidligere arbeidet med spesialeffekter på en rekke store Hollywoodfilmer, noe han sikkert også har hatt en god finger med i bildet på i denne filmen. For ’G-Gjengen’ er stappet med effekter og 3D utnyttelser, særlig i starten og slutten. Som et tradisjonelt amerikansk underholdningsmaskineri, blir vi presentert blant annet for stereotypiske kjønnskarakterer, bare denne gang overført til marsvin. En enkel og typisk for utrolig historie blir fort blåst opp bare for å få satt i gang eventyret.

Og eventyr blir det! Uttallige actionscener og kjapp handling er veldig betegnende for ’G-Gjengen’. Filmen er som snytt ut av en dagsoppdatert underholdningsmaskin, og kan slik til forveksling likne en barneversjon av både 'Transformers' og 'G.I.Joe'! Her får man ikke bare det siste innen våpen og teknologi, nei man får populærkulturelle referanser og ”snikreklame” slengt i trynet flere ganger. Men dette er for så vidt greit nok siden det er en barnefilm, selv om det høres litt kynisk ut. Det kan nemlig være verre og mer uforståelig når slikt skjer i voksenfilmer! Effektene er visuelt briljant, ja nærmest som vanlig når man har med storheter som Bruckheimer og Walt Disney Studios å gjøre. Det er en fryd å se dyrene i slik virkelighetstro utfoldelse og i actionscener, noe som frembringer både latter og smil titt og ofte, rett og slett fordi det fungerer!

’G-Gjengen’ er derfor for så vidt meget underholdende, da den ikke har lengre rolige eller kjedelige partier men er som et eneste langt 3D-eventyr. Slik sett funker den nok ypperlig for sin målgruppe, barn og ungdom under 20 år. Dette betyr ikke at den ikke er både morsom og underholdende for oss voksne også, men den forholdsvis billige historien, karakterene, og de alt for tydelige popkulturreferansene skinner litt vel klart igjennom til at dette blir kjempebra.

• G-gjengen
  • Ranablad