Anmeldelse av Subspecies, amerikansk film fra 1991

Fantasi, Grøsser Spilletid: 80 minutter

Sjarmfull vampyrfilm fra Full Moon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.10.2020]

Vi følger tre studenter: Mara, Michelle og Lillian. De begynner et studie om rumensk kultur og overtro. Det undersøker de nærmere i den lille byen Prejmer. De blir venn med Stefan, en student som studerer nattdyr. Det avsløres at det nærliggende slottet Vladislas har blitt fanget i en maktkamp mellom vampyrbrødrene Stefan og Radu. Århundreder før ble kong Vladislas forført og forbannet av en trollkvinne som til slutt fødte Radu. Jo mer de tre studentene snuser, jo farligere blir det når de kommer for nær vampyrene og da er bittene aldri langt unna...

Filmen begynner rett på med noen vampuyrlignende skapninger med lange fingre. Den ene av dem knekker så av fingrene sine og de blir om til nye mindre monstre som gror opp av fingertuppene.

Filmen spiller på en del skrekkfilmklasjeer som slottet i Transilvania der det snakkes veldig gebrokkent engelsk av en rekke eldre sjeler. Vi følger både vampyrene og noen unge kvinner som er på tur i Transilvania og prøver å snoke i alt det rare som skjer der.

Det er mye kul stemning i filmen, både med hvordan vampyrene ser ut, tåke i skogen og store slått. Det blir også en del musikk med eldre instrumenter som er med på å befeste stemningen. Noen nattescener er også litt småskumle, men man ser så mye til hovedvampyren at vi ikke helt synes han føles skummel i lengden.

Vampyrene er karakteristiske med svært lange og tynne fingre med tilsvarende lange negler. De er hvit i fjeset, har langt hår og flere lange hjørnetenner enn vanlig. Som vanlig er de udødelige og kan leve i flere hundre år. Og for å bekjempe vampyrer er det spisse tregjenstander som er tingen eller økser som kapper av dem hodet.

Noen av effektene er litt labre utført som de små djevelskapningene som er veldig klippet inn i bildet og ser utrolig fake ut. Filmen er ganske enkelt men greit filmet. Det er nok ikke brukt lang tid på rekvisitter og scenografi, men det er inponerende å se hva filmskaperne har fått ut av det lille de har å gå på. Liker også en god del av innspillingslokasjonene som hever en del av kvaliteten på filmen som er spilt inn i Romania.

Dette er laget av det uavhengige filmstudioet Full Moon Films. De står bak andre filmserier som Puppet Master-filmene og Trancers-filmene. Men ‘Subspecies’-filmene er jammen meg ikke gale laget. Denne første filmen begynner bra, men er ganske varierende av kvalitet, og er inne på noe i en del scener som skinner på en riktig sjarmfull b-filmaktig måte. Det er disse scenene som er verdt å se filmen alene for.

Første film ut gir et bra inntrykk og overrasket meg faktisk litt. Undertegnede er ikke veldig glad i vampyrer på film, da er litt lei slikt, men dette var langt bedre enn fryktet. Og til å være en real b-film, leverte Subspecies varene bra. Liker kostymene, sminken og de sjarmfulle effektene. Noen av innklippseffektene var ganske amatørmessige, men heldigvis var disse en veldig liten del av filmen. Og etter å ha sett første runde var jeg lysten på mer Subspecies, og det i seg selv, er et meget bra tegn. Terningkastet blir en treer og en anbefaling om du liker b-film eller vampyrer på film og kan se igjennom fingrene med en del skjønnhetsfeil ved filmen.

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm

• Moriareviews.com
  • Terror.ca
  • Thevideovacuum.blogspot.com

USA, Romania

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»