Anmeldelse av Børning 3, norsk film fra 2020

Action, Komedie Spilletid: 100 minutter

Mer bilmoro nedover kontinentet.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.10.2020]

Roy skal gifte seg med sin nye kjæreste Sylvia, men en mystisk kvinne kommer i mellom dem og utfordrer ham til et heftig billøp på den legendariske Nürburgring-banen i Tyskland. Bryllupet og forloveden står plutselig på spill, og sammen med sine trofaste bilfrelste venner går ferden nedover fra Trollstigen til Tyskland med flere halsbrekkende avbrekk og hindre på veien.

Regissør Hallvard Bræin er tilbake med sin tredje film om bilfrelste Roy og mange av de samme karakterene. Nye fjes denne gang er blant andre Kathrine Thorborg Johansen (Sylvia), svenske Bjørn Kjellman, tyske Henning Baum og Alexandra Maria Lara, (som morsomt nok også har spilt Marlene Lauda i fenomenale Rush tilbake i 2013).

Man kan trygt si at også den tredje runden med bilmoro leverer nokså i samme gate som de to forrige filmene, på godt og vondt. Godt, fordi det er såpass mye folkelig her at man alltids vil finne ting å le og humre av, relatere seg til, eller føle seg bedre over enn karakterene i filmen. Vondt, fordi det fremdeles er tidvis ulidelig grell humor, manus, (u)logikk og partier som skjemmer helheten alt for mye.

Det hele begynner latterlig merkelig. Roy har fått ny kjæreste i Sylvia og fått ei datter med henne. Sylvias kvinnelige ekskjæreste, Robyn, dukker imidlertid opp som fra intet og utfordrer forholdet deres. Etter at Roy i alkoholpåvirket tilstand kysser Robyn, klikker det derfor for Sylvia på selveste bryllupsdagen og hvor hun rømmer med datter og eks til Tyskland. Det er nå Robyn utfordrer Roy til billøp, og av én eller annen merkelig grunn blir altså Sylvia dritsur på Roy for kysset, men ikke på Robyn. Forstå det den som kan.

Dette er det eneste premisset som skal til for å sende en haug med bilgale folk nedover kontinentet og til denne tyske bilbanen, for anledningen forhåndsbooket av Robyn, også merkelig nok. (Filmen gjør mot slutten et halvhjertet forsøk på å gi inntrykk av at ting kanskje var planlagt av Sylvia og Robyn, men uten at man kan bli klok på om så faktisk er tilfellet. I så fall er dette uansett tidenes verste herkseteknikk med feministisk fortegn, for å skjerpe opp Roy som person.)

På turen nedover får bilene selvsagt kjørt seg, som forventet, og enkelte av scenene er skikkelig bra gjort der det river godt i både høytalere, bilhjul og i oss som ser på. Det er her filmen funker på sitt aller beste, når bilene får fart på seg og et heftig lyd- og kameraarbeid virkelig sitter.

På den annen side har man dessverre falt for fristelsen til å dra skikkelig på med ”stunts” og halsbrekkende scener innimellom, dynket i halvdårlig CGI som mer får oss til å vri oss i stolen, enn å virkelig synes det ser kult ut. Her feiler filmen stort, og misforstår hva som imponerer med en slik type film. Fast & Furious-filmene har skjønt det for lenge siden – at det er ekte bilstunt som treffer oss i hjertet og hjernen, og ikke overtydelig falske CGI-scener.

Det er for øvrig fremdeles litt vanskelig å bry seg om karakterene i denne filmserien. Roy har eksempelvis enda ikke blitt noe mindre slaskete som type, for selv i sitt tredje forhold klarer han altså å være ”utro” dagen før bryllupet (!). Hvilket forbilde. Robyn på sin side dukker opp og er altså så "sjarmerende" at hun bruker tid på å ødelegge en barnefamilie, samtidig som Sylvia av en eller annen grunn mer liker dette, enn at Roy ga eksen hennes et lite kyss. Sånn sett burde psycho- og stalker-alarmen ha ringt for lenge siden i hodet til Sylvia. Men nei, ikke i denne filmen, si.

De som derimot virkelig sjarmerer og fremdeles er oppriktig morsomme, er tospannet Nybakken (Otto Jespersen) og Doffen (Sven Nordin). Disse har virkelig denne keitete og herlige komediefremtoningen som funker og som får resten av galleriet til å bleikne i hva humor og sjarm angår.

Man tar seg selv i flere ganger å bli direkte irritert på hvorfor man ikke har forsøkt å gå flere runder med manus og historieskrivingen. Dette er tross alt noe av det som ikke koster særlig med penger før og under en filmproduksjon, og noe av det teite som skjer underveis i historien grenser ved enkelte scener til det helt horrible, uten å røpe hva dette konkret gjelder.

Det lukter ikke akkurat svidd av humoren her, med andre ord, og Børning 3 er virkelig en kontrastenes film i hva herlig folkelig humor er på den ene siden, og flau middelmådig dvaskhet angår på den andre. Til sammen klarer aldri filmen å holde seg over ’helt greit’-nivået som nå virkelig kjennetegner denne filmserien. For mange er dette derimot nok til å more seg, og om man frydes over tidvis heftig bilkjøring, lettbeint humor og et rikt karaktergalleri med innslag av kjendiser, ja så har da vitterlig Børning 3 sitt å skilte med i så måte.

(Foto/Copyright: SF Studios)

• Filmfrosk (Youtube)
  • TV2
  • Barnevakten.no
  • Jump-cut.no
  • Skont Productions (Youtube)

Tysk, Norsk