Anmeldelse av James Bond i Skuddlinjen (James Bond - The Living Daylights), engelsk (britisk) film fra 1987

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Forsøker å sprute litt nytt blod inn i serien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.08.2009]

James Bond blir sendt ut på oppdrag for å finne ut hva som har skjedd med en russisk avhopper, som på mystisk vis forsvant fra britisk varetekt.

Det hele begynner med Bond på taket av en militærjeep i stor hastighet og attpåtil full av sprengstoff. Av hjelpemidler har Bond et sett med nøkler som kan åpne 90% av verdens låser og en meget spesiell bil med mye lurt på lager. En dyrebar cello og en flink cellist dukker opp. Vi møter en farlig melkemann og vi skal opp i pariserhjul og vi skal mye ut å fly. Et besøk i Afghanistan er det også plass til, der vi blant annet blir vitne til opiumshandel.

Filmen bygger på en fortelling av forfatteren Ian Flemming. Regien er det John Glen som står for. Han har stått bak en rekke James Bond-filmer. Blant annet den vellykkede For Your Eyes Only fra 1981 med Roger Moore som Bond. Musikk er også viktig for en Bond-film og denne gangen er det norske A-HA som står for låten.

Førsteinntrykk av den nye Bond i Timothy Daltons skikkelse var ikke helt på topp, men man finner seg til rette med ham etterhvert som filmen skrider framover. Det er vel litt tilvenning da det kommer en mann som er såpass ulik vår gamle helter i Sean Connery og Roger Moore. Blant de andre skuespillerne finner vi John Rhys-Davies (Kjent som Gimli i Ringenes herre-filmene) som General Leonid Pushkin.

Ellers møter vi Art Malik som vi i ettertid kjenner fra Sanne Løgner og vil dukke opp i The Wolf Man i 2009. De andre rollene er besatt av Jeroen Krabbé (Jaget), Joe Don Baker, Andreas Wisniewski (Die Hard). Det vanlige crewet i James Bonds organisasjon er også på plass med vår alles Desmond Llewelyn som Q, Robert Brown som M og Caroline Bliss som er ny av filmen i rollen som Moneypenny. Sist men ikke minst møter vi Bonddamen Maryam d'Abo i rollen som den russiske Kara Milovy.

Man får nok en ny James Bond og med det forsøker man å føre litt nytt blod inn i serien. Det er med stort hell denne gangen. Plottet er litt annerledes og litt mer realistisk. Man har masser av tid til å bli kjent med den nye Bond. Filmen innehar også gode actionsekvenser og mye spenning. En Bond-film man ser tilbake på som bra vellykket i de fleste av sine valg.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp

- James Bond - Kun For Dine Øyne - Mye god action

• 80sreborn.com

Storbritannia, USA

Engelsk, Tysk, Arabisk, Fransk, Russisk

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.