Anmeldelse av Oppgjør i O.K. Corral (Gunfight at the O.K. Corral), amerikansk film fra 1957

Western Spilletid: 122 minutter

Solid gammeldags western

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.09.2020]

Sheriff Wyatt Earp og revolvermann John ‘Doc’ Holliday ankommer byen Tombstone. Der oppdager at de står overfor en av de største utfordringene de har facet noensinne. Det har seg slik at Ike Clanton og den hensynsløse gjengen hans styrer skuta i byen med terrorens jernhånd. Nå er det bare heltemot og fokus på rettferdighet som kan stoppe Clanton. Det bygger opp mot litt av et oppgjør der bare døden vil stoppe utfallet av konflikten...

Filmen begynner med noen meget estetisk flotte scener på de tørre slettene i den ville vesten. Der kommer tre ryttere ridende med en fengende cowboymusikk med solid mandig sang piffet opp av et skikkelig orkester. De er på vei mot byen der de skal tjenestegjøre. Der venter en gjeng hensynsløse banditter i denne tidløse historien om det gode mot det onde. Dette er den velkjente historien om Sheriffen Wyatt Earp i Tombstone. Historien er filmatisert en rekke ganger og dette er blant de første store filmene om den kjente helten. Synes også at denne filmen gir et nyansert og menneskelig bilde av Wyatt Earp, som i starten ikke er snill med hvordan han snakker til damene, og dette diskriminerende momentet i filmen likte jeg ikke helt, selv om det ikke ødelegger mye.

Regien er ved John Sturges, kjent for klassikere som ‘The Magnificent Seven’ og ‘The Great Escape’, men også ‘Gunfight at the O.K. Corral’ har en del magi ved seg. Helheten i filmen er meget stødig levert. Alt er meget klassisk bygget opp og dette setter deg umiddelbart den rette westernfealingen slik du er vant med fra de store westernklassikerne fra Hollywoods store filmmaskineri. Fotoet er meget gjennomført og ser fortreffelig ut til en hver tid. Liker både landskapet og himmelen som er herlig blå om dagen i hele filmen. Det bygger som tittelen opp mot det store oppgjøret med seksløperen for å befri Tombstone for terroren som lammer friheten for folket i byen. Her er karene stolte, modige og slåss for kvinnene, drikker alkohol som svamper og samt omfavner sine dødelige pistoler som om de var det mest potente de eier.

Skuespillet er også på plass. Kirk Douglas har stor sjarme i filmen og stjeler mye av sjarmen, da er Burt Lancaster en mye mer kald type både i fremtoning og i måten han opererer på, men som regel på lag med loven og tiner heldigvis noe opp etterhvert han også, og da kommer Lancasters karima til syne den også. Du får også den likeverdige respekten mellom de to rollefigurene i front som skaper mye dynamikk og gjør at disse blir noe som fører filmen fremover og knytter oss til det som skjer gjennom både skuespillet og hvordan rollefigurene er skrevet.

Du får også se den pur unge versjonen av filmikonet, Dennis Hopper, bedre kjent for filmer som ‘Apokalypse Nå!’, ‘Speed’, ‘Easy Rider’ og ‘Blue Velvet’. Videre drar jeg også kjensel på skuespillerskuddet, Lee Van Cleef, som ble udødeliggjort med sine prestasjoner i westernfilmer som ‘The Good, The Bad and The Ugly’, ‘High Noon’ og ‘For a Few Dollars More’. Den store kvinnelige rollen i filmen blir spilt av Rhonda Fleming, som ikke har bra utstråling og spiller godt, men hun er ikke er det blikkfanget du kanskje forventer i en slik film, men det skaper derimot mer fokus på gutta da.

Elsker hvordan denne westernklassikeren fremstår. Glad jeg satte mine øyne på filmen som leverte varene og gav meg det westernshowet du er så glad i når du har lagt din elsk på den barske og gammelmodige sjangeren. Slutten er også passende i denne actionpregede filmen fra selve gullalderen til western i Hollywood. Filmen er både godt regissert, skrevet og spilt av skuespillerne. Det gjør at filmen viser seg som en skikkelig stayer, selv den dag i dag og gir deg som er westernfan en skikkelig god følelse. Derfor får filmen en real femmer på terningen og dette er en stor klassiker som undertegnede hadde gått glipp av.

- Wyatt Earp - Biografien om lovmannen Wyatt Earp!
- Tombstone - Folkelig blockbusterwestern

- Den store flukten - Krigsfanger rømmer i en storflukt
- The Magnificent Seven - Revolvermenn vil stoppe plyndring av meksikansk landsby

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• Ozus' World Movie Reviews
  • Cinemagazine.nl
  • Thespinningimage.co.uk

Paramount Pictures

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«The Trial of the Chicago 7»

«American Murder: The Family Next Door»