Anmeldelse av The Mandalorian - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2019

Action, Eventyr, Sci-Fi Spilletid: 30 minutter

The Mandalorian - Sesong 1: En fantastisk Star Wars-serie

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 16.09.2020]

The Mandalorian forteller historien om en ensom pistolkjemper og dusørjeger kalt 'The Mandalorian'. Serien er lagt til tiden etter den originale Star Wars-trilogien. Pedro Pascal, kjent fra Narcos spiller tittelrollen. Det er en svært lovende sesong, der du virkelig får tilbake Star Wars-følelsen.

Serien er så actionspekket at du blir dratt rett inn i handlingen. Det er tydelig at Disney mener alvor med serien. Animasjonene og kostymene er imponerende, historien fantastisk og musikken fra en annen verden. Jon Favreau er mannen bak serien. Han har hentet sin inspirasjon direkte fra den originale trilogien, og fører oss inn i verdener vi kjenner så godt med figurtyper som ligner og en kamp mellom det gode, det onde og alt mellom som vekker gode assosiasjoner til utspringet. The Mandalorian er med andre ord en gavepakke til Star Wars- fansen.

Får oppdrag fra suspekt klient
Handlingen er lagt til etter imperiets fall i 'Jedi-ridderen vender tilbake' (1983). The Mandalorian (Pedro Pascal) er en dusørjeger fra samme klan som kultfiguren Boba Fett. Greef Karga (Carl Weathers) gir ham i oppdrag å spore opp en person på vegne av en suspekt klient (Werner Herzog) som omgir seg med gamle stormtrooper. Målet viser seg å være et lite, grønt vesen med store ører, som 'Mando' føler en merkelig trang til å beskytte fra klienten, til tross for at det bryter dusørjegernes regler. Dette fører dem til mange verdener der de møter ulike utfordringer som må løses på veien mot avsløringen av hvilke krefter de egentlig står overfor.

Man blir umiddelbart sugd inn i handlingen
Den første episoden setter virkelig tonen. Man kan virkelig konstatere at dette virkelig er Star Wars-universet slik man husker det fra de gamle filmene. Den første episoden er regissert av Dave Filoni. Han lar oss umiddelbart kjenne på Star Wars-nerven, der mystiske vesener, fremmed arkitektur, slitne kostymer og vill natur er noe av ingrediensene. Lyddesignet holder selvsagt et høyt nivå, der kjente lyder fra filmene virkelig er slik vi kjenner det. Serien er kanskje ikke like action-spekket med tanke på at romskip eksploderer med mer, men til gjengjeld får vi en hel haug av giftige kruttsalver og skuddvekslinger som gjør at man blir sittende å bare måpe av forundring. Det er stort sett laservåpen vi får se i hver eneste episode.

Et fantastisk lydspor
Serien har et vanvittig bra lydspor servert av svenske Ludwig Gøransson, spesielt det svært fengende hovedtemaet. Det er åpenbart at alt er skapt av personer som kjenner Star Wars-universet godt både inn og ut, slik at rammen rundt historien blir optimal, både for nostalgikere og nye seere.

I sentrum av det hele står Pedro Pascal (Game of Thrones, Narcos) fjellstøtt i en hovedrolle som det lukter svidd av. Og det i seg selv er en bragt, siden en Mandalorian aldri tar av seg hjelmen sin. Pascal gjør en fantastisk flott jobb med både stemme og kropsspråk, og det viser seg å være nok til å virkelig formidle en barsk hovedfigur med empati, tørrvittig humor og et vekslende moralsk kompass. Så har vi da også den lille skjønne krabaten som alle har ønsket å se, 'Baby Yoda' som er med serien hele veien. Krabaten blir etterhvert nødt til å hjelpe Mandalorian å bekjempe mystiske skapninger. Vi introduseres for et herlig knippe figurer, gestaltet av inspirerte skuespillervalg som Carl Heathers, Nick Nolte, Gina Carano, Taika Waititi og Giancarlo Esposito, som hver og en setter sitt fargerike preg på begivenhetene.

En handlingsmettet serie
The Mandalorian er også svært handlingsmettet på actionfronten innimellom alle kruttsalvene. Det er ingen eksploderende planeter og enorme romsslag, men mange intense skuddvekslinger med laservåpen og harde nærkamper med never og diverse verktøy. Serien har også øyeblikk med befriende humor. Det er et element som styrker serien enda mer. The Mandalorian viser at utkantene av Star Wars-universet er perfekte arenaer for tidløse eventyr som pirrer fantasien. Serien forteller også nye historier vi ikke har sett tidligere, men innehar også elementer man har sett i de tidligere filmene. Serieskaper Jon Favreau har planlagt historien godt, og han har lagt et solid grunnlag for alt som kommer senere.

Disney+ har ikke spart på kruttet med 'The Mandalorian'. Undertegnede har virkelig savnet en live action- serie fra Star Wars-universet. Her innfrir strømmetjenesten alle forhåpninger. Både nye og gamle fans av universet, vil sette enormt stor pris på denne serien. Det er dog mulig at noen vil savne litt mer dybde og personkarakteristikker i hovedrollene og historien, men det er et element som ikke gjør stort utslag i anmeldelsen. Det eneste som er irriterende med serien, er at den sendes ukentlig. Det ligger dog 2 episoder ute idag, men jeg skulle ønske Disney slapp hele sesongen med en gang. Dette har de sikkert gjort for å holde på abonnentene til den nye sesongen kommer 30.oktober. Undertegnede har så til de grader fått seg en ny favorittserie. Hvis Disney fortsetter i dette sporet, har Netflix og andre strømmetjenester fått seg en verdig konkurrent. Rett og slett å bare ta av seg hatten for denne fantastiske Star Wars-serien. Kan ikke vente nok på sesong 2.

The Mandalorian er tilgjengelig på Disney+ med 2 episoder. Nye episoder kommer hver fredag.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• The Mandalorian