Anmeldelse av Enola Holmes, engelsk (britisk) film fra 2020

Eventyr, Kriminal, Mysterie, Drama Spilletid: 123 minutter

Sherlock Holmes er endelig tilbake, men i ny drakt

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 18.09.2020]

Som 14-åring følger Enola i fotsporene til sin 20 år eldre bror Sherlock, som allerede er berømt for sine forunderlige oppklaringer av de vanskeligste krimgåter. Historien starter ved at søskenflokkens mor forsvinner. Sherlock og broren Mycroft sender unge Enola bort på kostskole, men det finner hun seg ikke i.

I stedet drar den bestemte jenta til London for å etterforske forsvinningssaker. Vi befinner oss i London i år 1884. Verden er i ferd med å endres. Om morgenen på hennes 16 års dag, finner unge Enola Holmes (Millie Bobby Brown) ut at hennes mor (Helena Bonham Carter) har forsvunnet. Uten å lagt igjen noen spor, og uten noen forvarsel. Enola starter et eventyr hun sent vil glemme.

Filmen starter med at vi ser Enola Holmes motta et brev fra de to brødrene sine Sherlock og Mycroft. De ber henne om å komme til en togstasjon i London, for de har noe å fortelle henne. Når hun ankommer stasjonen, kan ikke Sherlock kjenne henne igjen, men etterhvert får hun beskjed at moren deres er forsvunnet. Enola ønsker å vite hvor og hvorfor moren er forsvunnet, så hun starter et eventyr som fort viser seg å bli mer personlig enn hun hadde sett for seg. Det er tydelig at Mycroft vil noe med henne.

En ny vri på en Sherlock Holmes historie
Filmen er basert på romaner med navn 'The Enola Holmes Mysteries' av Nancy Springer. Filmen er skrevet av Jack Thorne og regissert av Harry Bradbeer. Hovedrollene spilles fint av Stranger Things-stjernen Millie Bobby Brown, Henry Cavill, (Supermann-filmene, The man from Uncle, The Witcher) og Sam Clafin, (Adrift, The Hunger Games-filmene). Helena Bonham Carter (Charlie og sjokoladefabrikken, Harry Potter-filmene) har også en liten birolle i denne filmen.

Dette er en film som hele familien kan kose seg med. Historien blir servert i god Sherlock Holmes-stil, og rollegalleriet er imponerende. Det var en selvfølge at undertegnede måtte se denne filmen, jeg er en skikkelig Sherlock Holmes-fan, og filmene med Robert Downey Jr og Jude Law var svært god.

En veldig familievennlig historie
Er det rart at filmen kommer nå? Nei, på ingen som helst måte. Disney+ er blitt lansert i mange flere land, inkludert Norge, og det er en tjeneste som fokuserer aller mest på familievennlig innhold. Så her handler det om å følge med i tiden. Hvis Netflix fortsatt skal være størst på strømming, må de fortsette å produsere innhold som er mer familievennlig. Og med Enola Holmes beviser strømmetjenesten at de fortsatt kan.

Historien i filmen har en god flyt, og karakterene virker troverdige og naturlig. Filmen er full av nydelige scener som samspillet mellom Millie og Cavill, og nye karakterer vi blir kjent med underveis. Motivene og komposisjonene fra bildene er det også interessant å følge. Filmens handling er noe som jeg tror på, og skuespillet til Bobby Brown er en fryd å følge. Det er ingen tvil om at hun kommer til å bli en stor skuespiller.

Filmen er akkurat passe lang med sine snaue 2 timer. Regissør Harry Bradbeer er ikke en veldig kjent filmregissør, men Enola Holmes er ikke hans første filmproduksjon. Han har 4 andre filmer på sin CV, som (A is for Acid, As the Beast Sleeps, The Bridges in the Bath og Perfect Day: The Millennium). Dette er nok ukjente filmer for mange, men det er liten tvil om at han kan sine ting. Han har laget en underholdene og til tider fornøyelig film som er en Sherlock Holmes-historie verdig.

Rollefigurene har akkurat nok kjøtt på beinet til å få filmen og historien troverdig. Settingen og musikken er slik man er vant med fra andre Holmes-filmer. Dette er en lettfattelig film, der Bradbeer blander inn ulike sjangre,- komedie, og action som ikke er blodig, men heller barnevennlig. Mysterie har regissøren også blandet inn. Så har du småunger i hjemmet, og ønsker å se noe sammen med dem, har du et godt filmtips. Enola Holmes er en film alle Sherlock Holmes-fans burde se, men også andre filminteresserte bør sette denne på lista si.

Enola Holmes er Netflix sin nyeste storfilm sådan. Henry Cavill, Helena Bonham Carter, Sam Clafin og Millie Bobby Brown er alle involvert i filmen. Historien filmen serverer oss har akkurat nok brodd til å pirre nysgjerrigheten min enda mer. Jeg liker ikke å si det, men Enola Holmes er faktisk en film som hadde passet bra på kino. Det skjer mye på skjermen samtidig, fargene har en bra komposisjon, og kamerabruket er satt meget godt sammen. Musikken som slike filmer roper etter å ha, er på et overraskende solid nivå, den er med filmen hele veien.  Undertegnede har savnet nye filmer fra Sherlock Holmes-universet, og fikk heldigvis mer fra Netflix. Og den innfrir mine forventninger til gangs. Solid 4+.

Enola Holmes har premiere på Netflix onsdag 23.september.
( Foto/Copyright: Netflix )

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming