Anmeldelse av Jojo Rabbit, amerikansk film fra 2019

Komedie, Drama, Krig Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 12 år

En komisk og tankevekkende skildring av krig

[Skrevet av: Elise, Dato: 15.09.2020]

I adaptasjonen av Christine Leunens sin bok «Caging skies» møter vi ti år gamle Johannes (Jojo) som får sitt liv snudd opp ned når han finner en jødisk jente som moren har skjult for ham. I denne satiren av Taika Waititi må Jojo sammen med sin fantasivenn Hitler finne ut hva de skal gjøre med henne, samt finne ut hva de virkelig står for.

I filmen finner vi både ganske ferske og kjente skuespillere, blant annet Roman Griffin Davis som tittelrollen Jojo Rabbit, og i rollen som moren hans Scarlett Johansson. Det er en troverdig og god flyt mellom karakterene som virker naturlig. I denne filmen er det mange morsomme og interessante karakterer, der en av de mer komplekse og dynamiske karakterene er Klenzendorf, spilt av Sam Rockwell. Dette er en karakter som gir filmen et ekstra lag med dybde, da denne karakteren delvis forteller en historie i tillegg til Jojo sin, og ikke minst spiller en ekstremt viktig rolle for Jojo.

Om noen hadde skrevet inn Wes Anderson som regissør hadde jeg ikke stilt spørsmål, for både farger, kamerabruk, musikk og komposisjon minner til tider om en typisk Wes Anderson film, men filmen virker (til tross for dette) ikke uoriginal. Noe som også burde merkes er filmens brilliante bruk av motiver. En av disse motivene, som også er en av de viktigste, er sko. Disse motivene er en rød tråd gjennom filmen, og spiller også inn i komposisjonen av bildene, da motivene kommer tilbake i lignende komposisjoner. Dette fungerer ikke bare som frempek, men bidrar enormt til den følelsesmessige effekten. En god del av scenene foregår i det samme rommet, noe som gir en følelse av at det ikke er så mye som foregår. Det blir ikke direkte kjedelig, men kan til tider virke litt tungt da vi får en følelse av at vi ikke kommer noen vei rent visuelt. Filmens handling spiller seg likevel ut på en god måte.

Jojo Rabbit er en film som utnytter filmkunstens muligheter til å påvirke publikum på en måte som når nye høyder. Med en kombinasjon av humor, alvor, historie, fiksjon og kjærlighet drar den oss inn og overrasker med sine brå vendinger. Dens satiriske og ironiske form fremmer filmens budskap på en måte som er lett å forstå, og det er også spennende å se krig gjennom et barns øyne, for her er barnets uvitenhet ovenfor krigen og dens holdninger et av virkemidlene som aller sterkest fremmer meningsløsheten med fordommer og krig. Dette er også en vanskelig film, for store deler av den fremstiller noe forferdelig som noe som er morsomt, men dette blir også en av dens største styrker. Jojo Rabbit er en film som både er underholdene, munter og dyster, og ikke minst et fantastisk stykke digital fortellerkunst.

- Thor: Ragnarok - Marvel pøser på!
- What We Do in the Shadows - Solid gjennomført vampyrmoro

- En unik og barnlig krigsskildring

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Jump-cut.no
  • Krsby.no
  • Observer (UK)
  • The Arts Desk
  • The Straits Times (Singapore)
  • London Evening Standard

USA, New Zealand, Tsjekkia