Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Kill, Baby... Kill! (Operazione paura), italiensk film fra 1966

Grøsser, Mysterie Spilletid: 85 minutter

Overnaturlig, klassisk spøkelsesfilm fra Mario Bava

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.09.2020]

Doktor Paul Eswai ankommer et sted i Øst-Europa for å utføre obduksjon på Irene Hollander. Hun er den siste i en lang rekke innbyggere som dør av seg selv. Landsbyboerne er mistenksomme overfor outsideren og gjør alt i deres makt for å forhindre flere dødsfall og motvirke "forbannelsen" der et blondt barn i hvitt liker å kikke inn i vinduer og da er døden ofte rett rundt hjørnet. For legen som er så innviet i vitenskapens verden, det blir stadig vanskeligere å forene det rasjonelle midt i alt det overnaturlige. Sammen med sykepleier Monica Schuftan, jobber de sammen for å avsløre hva som virkelig foregår i landsbyen...

Annonse:

Mario Bava er god på å lage store filmer på små budsjetter, og det er filmer som dette som gjør at du skjønner at Mario Bava er et geni når det gjelder gotisk skrekk. Det er ikke mye blod i filmen men det den ikke har av det, tar filmen så til de grader igjen på stemning og atmosfære, gjennom musikk, spesialeffekter og tilhørende lydeffekter.

Dette er en skikkelig spøkelsesfilm med alt som følger med det. Det er mange kule eldre bygninger. Folk ser slitne og trøtte ut. Uttrykket i filmen er meget klassisk og gammelt. Det er tåke på gravplassen. Det knirker i husene. Vinden uler ute. Du får et mysterium med en skummel blond, liten jente. Dialogen er alvorlig og dyster. Og selvsagt er det ganske mye overnaturlige elementer ved handlingen i filmen.

Liker de mange kule kameravinklene i filmen og samt den svært varierte kamerahåndteringen. Det er alt fra håndholdt til at kameraet nærmest svever over lokasjoner. Det er mange nifse scener i filmen. Blant annet den når jenta sees flygende utenfor vinduet i andre etasje med hendene til slutt mot ruten.

Liker mysteriumet i filmen med den lille jenta. Dette er en meget god og gammeldags spøkelsesfilm som er meget klassisk gjennomført. Jo mer vi kommer inn i filmen, jo mer spøkelseskatig stemning blir det. Selv bildet bølger seg og du blir virkelig med på notene. Filmen har en bra kraft mot slutten og blir riktig så intens. Du får også noen endeløse trapper og rom som går igjen. Mye av pakken er med andre ord veldig gjennomført.

Mange av scenene er både estetisk vakre og veldig mystisk utført. Det er alt fra vindeltrappen der det filmes slik at vi kan se hvordan jenta og mannen som forfølger henne tar seg nedover etasjene og det hele er meget effektivt lyssatt for å skape en helhetlig atmosfære på det hele som passer sammen med resten av filmen. Filmen har mye grått og brunt preg over bildet, men det veldig grønne gresset er også med å fyre opp fargene og inntrykket filmen gir deg.

Scenene i den lille skumle landsbyen da hovedpersonen ringer i kirkeklokkene mot slutten er svært stemningsskapende og kule. Det er noe med røyken, lyset, klippen og hvordan kameraet beveger seg som skaper følelsen av at noe overnaturlig foregår uten å avsløre så mye annet enn å sette deg i skummel og mystisk stemning.

Konklusjon
Dette vokser litt og litt mer på seg utover i filmen. Det er spennende å se hvordan dette ender og da får vi også en del av svarene på mysteriumet. Liker veldig godt det Mario Bava lager og i denne filmen er han virkelig i sitt ess. De kuleste scenene gir meg nærmest gåsehud og dette er på mange måter en drømmefilm jeg hadde hatt lyst å se tidlig i tenårene.

Filmen er drivende godt fortalt, som ofte er Mario Bavas store styrke. Noen ganger skulle jeg ønske at Mario Bava hadde litt bedre manus å gå ut i fra, men denne har et veldig greit et i så måte, men det er mer å gå på i skrivematerialet, men når det visuelle og stemningen virkelig leverer, så er dette noe av det bedre som er laget i spøkelsesfilmsjangeren.

Terningkast: 5-




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- A Bay of Blood - Menneskets råe og brutale natur går i arv!
- Danger: Diabolik - Kul 1960-tallsfilm om stortyven Diabolik
- Blood And Black Lace - Stilfull og genreførende klassiker fra Bava
- The Girl Who Knew Too Much - En fryd av et Giallo-spirende thrillermysterium
- The Mask of Satan - Stilfull og uforglemmelig regidebut av Mario Bava

Les også andre anmeldelser av utgivelse:
- Stemningsspekket spøkelsesklassiker

Diskusjon

Omtalespalte: Skrekkfilm

I denne spalten trekker vi frem enkeltfilmer innenfor skrekkfilmens verden. Om det er en større kjent grøsser eller en mindre profilert slasher er ikke poenget, mer at filmen skiller seg ut som skrekkfilm, er verdt å fremheve av skrekkfilmer eller rett og slett bare engasjerer på et eller flere nivåer.

Skrekkfilmsjangeren dekker mange undergenre, men hvor fellestrekkene selvsagt ligger i spenningen, det skremmende, i grøsset, deres evner til å frembringe dette i oss. Om dette videre er en typisk slasher, eller mer i retning psykologisk thriller kan begge deler oppfattes som en variant av skrekkfilmen. Skrekkfilmspalten kan inneholde dybdeanalyser så vil det kunne være sjanse for at ting "røpes" mer enn i vanlige kinoanmeldelser.
Les flere spalteomtaler: Skrekkfilm
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,1 av 6 - 16 stemmer)

Kritikker i media

  • Kill, Baby... Kill!
  • Filmfront
  • slantmagazine.com
  • Starburstmagazine.com
  • Fromthefrontrow.net
  • BBC
  • TVguide.com
  • EmanuelLevy.Com
  • Reelfilm.com
  • Zap2it.com

Land:

Italia

Språk:

Italiensk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2020 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.