Anmeldelse av Cobra Kai - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2018

Action, Komedie, Drama, Familie Spilletid: 30 minutter

Cobra Kai - Sesong 1 og 2: Karate Kid sagaen fortsetter

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 07.09.2020]

Husker du Karate Kid filmene fra 1980-tallet? Da erindrer du kanskje også at det ene treningssenteret for karate het Cobra Kai? Dette er den kritikerroste serien som er en ren oppfølger til den første Karate Kid-filmen. Johnny Lawrence (William Zabka) og Daniel LaRusso (Ralph Macchio) treffer hverandre etter 34 år, og de er alt annet enn venner. For å oppsummere filmen, deltok Daniel og Johnny i en karateturnering om å bli All Valley mestere. Daniel og Johnny møttes i finalen, og Daniel vant etter å ha blitt alvorlig skadd. Disse to var store fiender i filmen, så det var interessant å se hvordan forholdet dem imellom utviklet seg underveis i serien.

En tidligere YouTube- serie
Cobra Kai var opprinnelig en YouTube-original ettersom strømmetjenesten begynte å satse på serier tilbake i 2018. 'Cobra Kai' var deres første satsning og den ble fort en kjempesuksess. Serien ble dog kansellert av YouTube etter bare 2 sesonger. Mye på grunn av at tjenesten skulle slutte å produsere originalt innhold. Dette fikk Netflix med seg relativt fort, og overtok rettighetene til serien. De 2 første sesongene ligger alt ute, mens sesong 3 ankommer en gang i 2021. 'Cobra Kai' er en serie undertegnede håper får mange flere sesonger, for den er så bra at andre kan misunne Netflix for å ha sikret seg serien. Undertegnede var først litt skeptisk da jeg først hørte om den, det fordi det kunne minne veldig på en parodi på filmene, men alle mine bekymringer ble lagt død da jeg begynte å se.

Begge hovedfigurene har stiftet familie
Daniel LaRusso og Johnny Lawrence har begge stiftet familie etter disse 34 årene siden sist vi så dem i TV-ruta. LaRusso har fått en datter med navn Samantha LaRusso (Mary Mouser), imens Johnny har fått en sønn med navn Robby Keene (Tanner Buchanan). Disse 2 blir etterhvert seriens hovedfigurer, som forøvrig er svært interessant å følge. Robby er litt lik sin far i måten han oppfører seg på, men viser også sine gode sider i serien. Samantha er lik sin far som den snille og omsorgsfulle dama.

Sammen med Miguel Diaz (Xolo Mariduena), som faktisk spiller en lik rolle som Macchio gjorde i filmen, er disse de som utfyller hovedrollene i 'Cobra Kai'.  Serien er så interessant at jeg så de 2 sesongene på bare få dager. Daniel LaRusso lengter tilbake til karate, og får muligheten da Robbo ønsker å lære seg karate. Johnny ønsker å starte opp Cobra Kai senteret igjen, men sliter med å skaffe seg medlemmer. Han treffer Miguel som blir ertet på skolen, og som ønsker å lære seg selvforsvar. Før han aner det, blir Johnny treneren hans og treningsmetodene er svært brutale. LaRusso har startet å jobbe hos et bilfirma sammen med sin kone Amanda (Courney Henggeler), og gjør stor suksess der. Både Johnny og Daniel promoterer sine treningsstudioer, og etterhvert åpner også LaRusso opp Mijagi Do Karate. Serien følger med andre ord samme handlingsmønster som filmen, bare at i serien går man enda lenger i dybden i sporten.

Underveis i serien blir vi kjent med andre sentrale rollefigurer, som hver og en ønsker å lære selvforvar. Endelig fant undertegnede en serie som traff langt inn i hjerterota. Serien klarer å holde seg på et stabilt nivå hele veien, og det fortjener serien all honnør for. 'Cobra Kai' er rett og slett en fantastisk serie som alle bør gi oppmerksomhet til. Jeg kan nesten ikke vente til sesong 3 kommer.

Serieskaperne har klart å hente inn de originale skuespillerne fra de to første Karate Kid-filmene, og det får de en ekstra klapp på skuldra for. Det er en glede å se at de gjør comeback, for de gjør faktisk en meget god jobb i Cobra Kai også. Historien vi blir servert er faktisk enda mer interessant å følge enn den var i filmen. Forholdet til Daniel og Johnny er uten tvil seriens mest minneverdige øyeblikk, men serien krydres også av de nye skuespillerne. Familieøyeblikkene er gjort så interessant som mulig i tillegg. Så her har du et fantastisk TV-tips du kan sjekke ut. Det er sjelden man ser slike type serier, så terningkast 6 er bare på sin plass. Undertegnede gleder seg enormt til sesong 3.

Cobra Kai sesong 1 og 2 hadde premiere på Netflix fredag 28. august, sesong 3 kommer i 2021.

(Foto/Copyright: Netflix)

- The Karate Kid - Sterk og vellaget!
- The Next Karate Kid - Ung kvinne lærer karatekunsten
- The Karate Kid 3 - Karate Kid får oppleve kampen om det onde mot det gode...
- The Karate Kid, Part 2 - Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep
- The Karate Kid - Sannhetens øyeblikk - Mitt første møte med kampsport

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Cobra Kai