Anmeldelse av Wheels on Meals (Kuai can che), kinesisk film fra 1984

Action, Komedie Spilletid: 100 minutter

Pen, ung kvinne skaper ubalanse i fastfoodbransjen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2020]

Vi møter ungdomskameratene David og Thomas. De starter en mobil grillbar. Men det viser seg at det er mange skjær i sjøen i fastfood-bransjen, og da særlig en vakker brunette som skaper mye hodebry for mer enn bare de to kameratene med hennes problematiske fremtoning. Det viser seg at man ikke kan dømme henne bare etter hennes pene ytre og at hun er god på å utnytte menn får gutta erfare mer enn en gang...

Filmen er veldig 'gjønete' og det merker du allerede i åpningsscenen da to brødre våkner opp en morgen og kommer ut av sengen og kommer ut av hver sin dør, men så viser det seg at de egentlig sover i samme rom. Og så følger en del kampsport og andre treningssekvenser. Det er noen veldig vonde stunts her i starten, som da Jackie Chans venn i starten hopper ut av en balkong og lander på rumpen på asfalten.

Starten på filmen er ikke den beste. En del av humoren er veldig lavpannet. Filmen har en del slapstickhumor og ganske mye dårlig overskuespill i komediens tjeneste. Selv musikken er ganske enkel og litt lignende den man bruker i Americas Funnest Homevideoes. Jeg liker nok bedre kampsportdelen i filmen enn komediedelen. Det blir nesten for dumt at en person later som han er en klokke der han tikker og takker med hodet sitt for å holde tiden, som en mentalsykehuspasient.

Gutta i front får virkelig bryne seg på mer enn matsalg. En motorsykkelgjeng bøller heftig med Jackie Chan og kompani, som fører til at motorsykkelgjengen blir grisebanket når nok blir nok. Den avanserte matsalgsbilen som de kaller “Everybody’s Kitchen” som er styrt av en datamaskin var nok veldig kul i 1984, men det hele ser veldig overteknofisert ut etter dagens standard. Du får også litt av en babe i filmen, som viser seg å være litt av en lurendreier som later som hun er prostituert for å stjele lommebøker av menn. Det blir en konkurranse blant de to matselgerne for å oppvarte den pene jenta i filmen.

Liker hvordan filmen tar nye vendinger som jeg ikke så komme i starten. Med andre ord følger ikke denne filmen den vanlige formelen og det synes jeg den skal ha litt cred for. Men det er ikke så mye kampsport i filmen, men likevel er den ganske underholdende likevel. Det tar litt tid før filmen kommer skikkelig igang. Jackie Chan blir viet en del skjermtid og det blir også Sammo Hung, som vi lurer på hvor han og Chans veier møtes i filmen. Det er litt moro med den italienske ektemannen til naboen til Chan er notorisk utro og det blir det mye drama ut av når kona begynner å finne ut om Dinos mange elskere.

Jeg likte filmen bedre og bedre utover i filmen som vokste litt på meg. Synes filmen er bra kreativt utformet og føles også faktisk frisk i Jackie Chans filmografi i en film som skiller seg litt ut i mengden med å være annerledes i både handling og utføring. Og etterhvert begynner jeg faktisk å le av filmens vitser og komikk også. Med andre ord har filmen faktisk mye mer sjarme og humor enn jeg først trodde når man først kommer under huden på filmen.

Alt er regissert av Sammo Hung. Filmen er ganske greit fotografert med oversiktlige bilder med passe grei scenografi der frontfolka alltid er i fokus. Likte mye av lyssettingen i filmen og en del av nattescenene er faktisk ganske kult både fotografert og klippet med litt kunstnerisk vri på sammensetningen av noen av klippene. Ellers er det mye effektiv fargebruk og filmen tar seg relativt bra ut på blu-ray og føles hverken gammel eller billig i så måte.

Jeg var svært skeptisk i begynnelsen men endte opp med å virkelig omfavne filmen. Den er ikke perfekt på noe vis, men har mye bra med seg når filmen først kommer i gang og ikke bare spiller på superenkel, typisk komikk som er for overdreven til å le stort av det. Likevel har filmen en del å fare med og liker hvordan plottet stadig endres. Dette er også ganske annerledes enn den vanlige agent/politi-vrien som ofte kjøres i Jackie Chans filmer. Mot slutten kommer filmen mer til sin rett og liker at filmen er såpass variert og har spart på kruttet. Den er ganske spinnvill og verdt å se filmen alene for. Og her får Chan bryne seg på en god kampsportfyr på slutten i en relativt jevn kamp. Og filmen har mange veldig kule og spektakulære kampsportøyeblikk på slutten, som gjør at dette nesten ender på femmeren til sammen, men det får bli en sterk firer på terningen for en film som overrasket meg bra positivt.

- Mr. Nice Guy - TV-kokken i gjengtrøbbel over en videokassett
- Project A - Mye vågale stunts og kul kampsportaction

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Kampsportfilm - Les flere.
- Komedie - Les flere.

• Wheels on Meals