Anmeldelse av De ubestikkelige (The Untouchables), amerikansk film fra 1987

Thriller, Action, Kriminal, Drama Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 18 år

Bra gangsterdrama om Al Capone

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2009]

Året er 1930, alkoholforbudet har forandret Chicago til en by i krig. Rivaliserende gjenger sloss om kontrollen over byens alkoholsalg, verdt flere milliarder dollar. Med håndgranater og gevær tvinger de sin vilje igjennom. Det er gangsterkongenes tid. Det er Al Capone som regjerer, og det tenker Elliot Ness å sette en stopper for...

Elliot Ness er en spesialagent i finansdepartementet i USA. Han blir satt inn for å lede kampen mot gangsternes alkoholimport og å stoppe gangsterkongen Al Capone. I begynnelsen går alt veldig dårlig for Elliot Ness da han ikke klarer å få noe til og skjønner ikke helt hvorfor. Grunnen ligger i at politistasjonen har ører som Al Capone har kjøpt.

Det virker som en nytteløs kamp, men Elliot Ness samler sammen en gjeng med tillitsfulle folk som blir kalt de ubestikkelige. De fører sin egen krig mot gangsterkongen som virkelig er ålesleip å få has på. Men jakten går ikke helt upåaktet hen, og man må være forberedt på å satse både liv og helse i kampen mot gangsterne.

Det er Brian De Palma som gir oss denne på mange måter vellykkede filmen. Han er ikke helt ukjent fra gangsterfilmer og står bak den udødelige klassikeren Scarface fra 1983. Selv om han har misslykkes litt på de filmene i seinere år, har Brian De Palma vist at han kan briljere.

I hovedrollen finner vi Kevin Costner som spiller Eliot Ness med en stor troverdighet. Hans største støttespiller finner vi i Jim Malone som spilles mesterlig av Sean Connery, som ble premiert med Oscar for akkurat denne rollen. Andre medlemmer bland de ubestikkelige blir spilt av Charles Martin Smith og ikke ukjente Andy Garcia. Som Al Capone finner vi den store ringreven Robert De Niro. Alt i alt en veldig god casting for filmen.

Filmen bygger på virkelige hendelser og ble nominert til hele fire Oscar, blant annet for beste musikk som er veldig framtredene og original. Innimellom glimrer filmen virkelig og den berømte scenen der en barnevogn faller ned trappen blandet med masse skyting er eksempel på dette (Scenen er forøvrig parodiert i Mannen med den nakne pistol 33 og 1/3). Dette er alt i alt en meget god film som leverer på å fortelle en viktig og underholdende kriminalhistorie fra Amerikas gangstertid.

- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til
- Carlitos Way - Al Pachino og Sean Penn kjører et kriminelt show av høy klasse
- Raising Cain - Enda en Hitchcock-hyllest, i en delvis mislykket film
- Scarface - En av de mest hensynsløse mafiaskildringer!
- Blow Out - Strålende og meget undervurdert De Palma-thriller
- Carrie - Spesiell film som delvis lykkes

• De ubestikkelige
  • 80sreborn.com

Paramount Pictures

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»