Anmeldelse av The Man Who Shot Liberty Valance, amerikansk film fra 1962

Western Spilletid: 123 minutter

En stor bauta for den moderne westernfilmen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.08.2020]

Ransom Stoddard er den klossete, men sjarmerende storbyadvokaten som er fast bestemt på å befri landsbyen Shinbone fra plageånden Liberty Valance. Sammen med den superhederlige Stoddard og den barske rancheieren Tom Doniphon settes det igang et realt forsøk på å skyte Liberty Valance. Men det går ikke helt uforstyrret hen av at de begge er forelsket i samme kvinne ved navn Hallie. En av dem får revolvermannen, men den andre får jenta...

Igjen får vi flotte naturskildringer fra Ford. Dette starter med et tog som kommer inn mot byen alt tar plass i. Vi får se at Senator Stoddard og hans kone ankommer byen for å være med på en begravelse. Og gjennom filmen får vi fortalt historien om møtet mellom Stoddard og Tom Doniphon og deres felles bedrifter om å ta ned den hensynsløse revolvermannen Liberty Valance som trakasserte dem heftig og andre fra landsbyen.

James Stewart er en stor stjerne og en usedvanlig god skuespiller i min bok. Han spiller hovedrollen i filmen sammen med John Wayne. Stewart kjører virkelig showet fra første stund med brei howdy-dialekt som skiller seg ut i mengden. John Wayne spiller også solid, som vanlig. Her er han gammel revolvermann som står for de gamle verdiene i westernsjangeren og Stewart er den spe men snakkesalige karen som viser en ny vei og at en ny tid er på vei. I andre roller finner vi mange andre store skuespillere som Vera Miles, John Carradine, Lee Marvin og Lee Van Cleef.

Regien er ved John Ford, som er en av westernfilmens største regissører på amerikansk jord. Han nærmest definerte sjangeren med en endeløs rekke klassikere. Og med denne filmen tok han farvel til sjangeren han elsket, om du ser bort fra indianerfilmen: Cheyenne Autumn fra 1964. ‘The man Who Shot Liberty Valance’ er flott fotografert og skutt på forseggjort sort/hvitt-rull. Filmen var med på å revolusjonere westernfilmen og blir av mange sett på som en film som bante vei for den moderne western-filmen.

Fra før hadde western en ganske simpel fremstilling mellom rett og galt og skurk og helt. Alt fortonte seg veldig tegneserieaktig med action og lette skildringer der ting ble avgjort seksløperen med tøffe replikker og harbarka menn. I ‘The man Who Shot Liberty Valance’ er alt fremstilt mye mer lavmeldt og du får en mye mer realistisk tone på filmen. Likevel er filmen spekket med tradisjonelle western-ingredienser, men så får vi i tillegg en historie om tider som endrer seg og de tøffe revolvermennene har ikke like mye de skulle sagt lenger, og istedet er det den velartikulerte politikertypen som leder an. Med andre ord får vi møtet mellom den siviliserte østdelen og den ville vesten.

Filmen er meget godt laget, men den seriøse stilen gjør filmen litt langsom og mindre actionfylt enn du forventer til tider. Likevel har filmen en god del å spille på og John Ford tar et solid farvel med westernsjangeren. Det hele kan sees på som en kommentar til den ‘gamle’ westernfilmen og med beskjed om at en ny tid kommer. Men selv om filmen er ganske realistisk er den en viss humor og noen rollefigurer som er noe skrudd til som noen originaler som server komiske poenger og disse liver opp filmen en del, uten at de ødelegger for mye av det seriøse. Og selv om James Stewart er en stødig type i filmen er det John Wayne som passer best inn i filmen og viser hvorfor han ble valgt som Hollywwods største westernstjerne gjennom tidene. Lee Van Cleef fra dollartrilogien er også med å sette farge på filmen i en mindre birolle. For min del var dette et flott westernskue i en film som skiller seg ut fra det typiske og mer klassiske westernfilmen.

- How the West Was Won - Generasjonsdrama med innslag av storstilt action
- På Sporet - John Wayne + John Ford = Stor westernklassiker
- Storm over prærien - Kavaleriwestern i kamp med indianerne
- Fort Apache - Den arrogante lederen kjører hardt mot hardt
- Grønn var min barndoms dal - Rørende om Huw Morgans mange minner
- Vredens druer - Kampen for tilværelsen...
- Stagecoach - Klassisk western på sitt beste

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• The Man Who Shot Liberty Valance